Min selvtillid/selvværd er på 0, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre
Hej Girltalk
Min selvtillid/selvværd er på 0 og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre :(
Har i et godt råd?
Kh
Era

GirlTalks svar
Kære Era <3
Tusind tak for dit brev! Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Når ens selvtillid og selvværd føles helt nede på 0, kan det være virkelig tungt, og det kan føles som om, at man er helt alene med det. Men det er du ikke! Mange unge oplever perioder, hvor de tvivler meget på sig selv, og hvor de føler, at de ikke er gode nok – også selvom det slet ikke er sandt! <3
Noget af det vigtigste er at huske, at dit værd ikke afhænger af, hvad du præsterer, hvordan du ser ud, eller hvad andre tænker om dig. Du er god nok, præcis som du er, også selvom det ikke føles sådan lige nu <3 Selvværd tager tid at bygge op, og det sker ofte i små skridt!
Mine råd til dig: måske kan det hjælpe dig, at prøve at være sødere over for dig selv. For eksempel ved at lægge mærke til små ting, du gør godt, eller noget ved dig selv, som faktisk er okay – også på dage, hvor det er svært <3 Det kan også være, at det kan hjælpe dig, at prøve at kigge på dig selv i spejlet (måske en gang om dagen) og sige søde ting til dig selv f.eks. at du er god nok præcis som du er <3. For mig har det hjulpet rigtig meget, at tænke mig selv som min egen bedste ven. Det lyder måske skørt, men man ville jo aldrig sige eller tænke noget ondt og nedladende om sin bedste ven - så hvorfor skulle man gøre det om sig selv? Kort fortalt: behandl dig selv, som du ville behandle din bedste ven <3
Hvis du bliver ved med at have det svært, kan det måske være en god idé at tale med nogen om, hvordan du har det <3 En ven, en forælder, en lærer eller en anden voksen, du har tillid til. Du behøver ikke klare det alene!!
Og husk du er altid meget velkommen til at skrive ind igen eller tage kontakt til GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det – eller om noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3