Kylling, 14 år
7. januar 2026
Hvordan får jeg mod til at sige min mening til de andre?
Vi er fire veninder der laver mange ting sammen. A og B er nok dem der fører an og finder på, D er lidt umoden og forsigtig, men jeg holder af dem alle tre. Men der er sket noget dumt. Vi var alle fire over ved A og sad og så sjove videoer på computeren. Men så gik A og B ind på nogen pornosider og de sad og komentered og gjorde lidt grin med det. Jeg sagde ingenting men jeg ku se at D ikke brød sig om det, hun er ikke van til og se sådan noget. Jeg synes heller ikke om det men jeg havde ikke mod til at sige noget til A og B. Det er ikke fordi jeg ikke havde set porno før men jeg synes ikke at man skal se det i flok hvor folk sidder og hujer og komentere det. Jeg bruger porno i enrum hvis jeg skal være sammen med mig selv, altså for at tænde mig og hidse mig selv op. Det er måske også godt at se hvis man er dreng og pige der er kærster, altså for at blive inspiret. Eller hvis man er to tætte veninder der har en soveaftale og så lige se det som optakt eller noget inden man hopper i seng. Men ikke i flok. Endelig blev A og B trætte af det men lidt efter skulle D pludslig hjem. Og siden har hun også fundet en undskyldning for ikke at mødes med os over ved B. Tror hun er bange for at A og B igen vil se porno. Jeg har ikke sagt noget men er sur på mig selv over det. Hvordan får jeg mod til at sige min mening til de andre?

GirlTalks svar
Kære du <3
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver ind! Først vil jeg lige sige, at jeg synes, du har en utrolig sund og moden tilgang til både dine egne grænser og til porno. Det er virkelig stærkt, at du så tydeligt kan mærke forskel på, hvad du har lyst til i enerum eller med en partner, og hvad du har lyst til i en gruppe. Du har helt ret: Der er stor forskel på at bruge det til at blive tændt, og så til at sidde i en "flok" og gøre grin med det. Det er helt naturligt, at det føltes grænseoverskridende for dig og muligvis også for D.
Du skriver, at du er sur på dig selv, fordi du ikke fik sagt noget. Jeg får lyst til at sige til dig: Træk vejret dybt og vær lidt god ved dig selv. Det er utrolig svært at sige fra i en gruppe – især over for dem, der "fører an", som du beskriver A og B gør. Du frøs lidt i situationen, og det er en helt normal reaktion, når ens grænser bliver overtrådt. Du er ikke en dårlig veninde; du blev bare overvældet.
Hvordan finder du modet til at sige din mening? Måske behøver du sige det til alle på én gang? Her er en idé til, hvordan du kan gøre det lidt nemmere for dig selv:
1. Start med D: Jeg tænker, at D sidder derhjemme og føler sig lidt alene eller forkert. Hvad hvis du startede med at skrive eller snakke med hende? Du kunne sige: "Hey, jeg har tænkt på sidst vi var sammen. Jeg syntes faktisk også, det var ubehageligt med de videoer, og jeg fik ikke sagt fra. Jeg ville bare lige sige det til dig." Tænk, hvor glad hun vil blive for at vide, at hun ikke er den eneste! Og for dig vil det give en kæmpe styrke at vide, at du har en allieret (D), næste gang I er sammen.
2. Sig det kort til A og B: Du behøver ikke lave en stor konflikt ud af det. Næste gang I ses, eller hvis emnet kommer op, kan du øve dig i at sige det helt roligt ud fra dig selv: "Jeg har tænkt lidt over det vi så sidst. Jeg synes faktisk, det var en lidt mærkelig stemning, og det er ikke lige noget for mig at se sammen med jer. Skal vi ikke lave noget andet?" Når du taler ud fra dine følelser ("det er ikke lige noget for mig") i stedet for at skælde dem ud, er det tit nemmere at få sagt.
Du er en virkelig betænksom veninde, der ønsker det bedste for jeres gruppe. Det er en kæmpe styrke. Jeg hepper på dig!
Knus og kram, Vivi<3