Leah, 14 år
13. januar 2026
Jeg er træt af at være bange for at gå ud i offentligheden uden makeup på
Kære GirlTalk.
Jeg har dealet med bumser og akne siden 5-klasse. Derfor begyndte jeg i en ret tidlig alder at gå med makeup. Ikke blush og sådan noget, men rigtig meget concealer for at dække det. Det gør jeg stadig, og jeg har fundet en god makeup-rutine som både får mig til at se flot ud, og dækker min akne. Men jeg er træt af at være bange for at gå ud i offentligheden uden makeup på. Jeg er så træt af, at føle jeg SKAL dække det, for at folk ikke kigger underligt på mig. Men samtidig tør jeg overhoved ikke tage i skole uden at have det dækket. Hvad gør jeg? Jeg håber, I har nogle råd eller ord.
Tak.

GirlTalks svar
Kære Leah <3
Tusinde tak for at du har haft lyst og mod på at skrive ind til os! <3 Jeg er helt sikker på, at der er mange piger, der går gennem præcis det samme som dig <3
Du skal vide, at det er helt okay at bruge makeup, hvis det får dig til at føle dig godt tilpas! Det er ikke noget, du skal skamme dig over overhoved. Samtidig er det også helt forståeligt, at du er træt af at føle, at du skal dække dig for at kunne gå ud ad døren - sådan skal det ikke være for, du er smuk nok præcis som du er, både med og uden makeup! <3
Et lille råd: Måske kan du øve dig i små skridt, hvis du har lyst. Det kunne være at gå uden makeup et sted, hvor det føles mere trygt – for eksempel en kort tur, hjemme hos nogen, du er tryg ved, eller bare med lidt mindre makeup end normalt. Du skal bare gøre det i dit tempo, og det er helt okay, hvis det tager lang tid <3
Det kan også hjælpe at minde dig selv om, at folk sjældent kigger så meget på os, som vi selv tror. De fleste er optaget af sig selv, og akne er noget, rigtig mange har eller har haft. Det siger ikke noget om, hvor flot, interessant eller værdifuld du er! <3
Hvis dine tanker om udseende og frygt for at blive set uden makeup bliver ved med at fylde meget, kan det være en god idé at tale med en, du stoler på. Det kan f.eks. være dine forældre, en lærer, en ven eller en helt anden. På den måde vil du kunne komme ud med dine tanker og få hjælp til at håndtere dem <3
Du skal vide, at du er mere end smuk nok præcis, som du er - og med alderen får de fleste et mere afslappet forhold til deres udseende og lærer at hvile mere i sig selv. Det skal nok komme <333
Husk, at du altid er meget velkommen til at skrive ind igen eller tage kontakt til GirlTalks  chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det – eller om noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3