Anonym, 13 år
5. marts 2026
Jeg har overvejet om jeg har angst, men det føles også fjernt og jeg er bange for at sige det til nogen
Jeg er begyndt at tænke meget mere end jeg egentlig skal. Min mor og jeg er begyndt at gå til psykolog, men det hjælper ikke og min mor ved nærmest ingenting omkring mig. Jeg er begyndt at have det meget svært med at finde de rette venner og blive venner med fremmede, jeg går fx. ikke til noget i min fritid fordi at jeg er bange for et møde nye. Det er også gået op for mig at jeg går meget op i bakterier og om jeg har rene hænder eller om jeg ikke har. Jeg har overvejet om jeg har angst, men det føles også fjernt og jeg er bange for at sige det til nogen eftersom at det virker lidt 'pick me' agtigt og fordi at der er mange i min klasser der judger en hvis man nærmest bare siger en lyd eller har en mening. Jeg synes at tingene bliver mindre og mindre relevante og jeg bruger bare mine dage på skole og så lægge på min sofa eller i min seng og enten læser, ser noget, spiller noget dødsygt spil eller græder. Jeg synes selv at jeg er sådan en træls type der bare vil have opmærksomhed og det gør mig bare mere bekymret for hvordan andre ser mig.
Jeg er begyndt at tænke selvmordstanker når det er meget slemt og det ville jo være dejligt bare at være væk, men jeg kan ikke få mig selv til gøre det og det virker også bare helt forkert at tænke sådan.
Der er ikke så meget der hjælper,(undskyld det lyder ret barnligt) men jeg bor alene med mine forældre fordi at mine søskende er flyttet hjemmefra, men det er begyndt at blive den samme kedelige hverdag hvor der bare ikke sker noget. Men hver dag har mig og mine venner sådan en underlig ting med at man må be kl. 11:11 og der ber jeg altid om en hund for det tror jeg virkelig vil gøre det en smule godt igen, men mine forældre har sagt nej alle de gange hvor jeg har spurgt fordi at vi havde en hund men den skulle aflives og det har bare sat sig som et traume i dem og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med noget af det her.
Jeg håber at i kan hjælpe<3

GirlTalks svar
Kære du,
Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Det er sejt at du rækker ud, og deler dine tanker med os herinde på GirlTalk. Det lyder som om, at du har mange tanker oppe i hovedet, som er svære at finde hoved og hale i.
Det er sejt, at du er begyndt til psykolog, det kan være dejligt at dele sine svære tanker med nogen. Dog er det ærgerligt at høre, at det ikke føles som om det virker. Måske bliver det bedre med tiden, ellers kan det være, at du skal forsøge at finde en anden psykolog? Ligesom man ikke har kemi med alle venner i sin klasse, kan det også være, at man ikke har kemi med sin psykolog, og så kan det måske være en løsning at finde en ny? <3
Du skriver, at du ikke føler at din mor ved, hvordan du går rundt og har det. Måske det kunne være en idé at vise hende brevet her, som du har skrevet? Nogle gange er det nemmere at skrive ting ned, end at sige dem højt.
Du fortæller om din frygt for bakterier og din frygt for at møde nye mennesker. Ting som vi alle har brug for hver dag i vores liv, bakterier for at kroppen kan fungere ordentligt og mennesker som kan give os smil på læben og kærlighed. Det er ærgerligt, at du er bange for at fortælle dine klassekammerater om det, i frygt for at blive dømt. Kan du måske nøjes med kun at fortælle nogle få klassekammerater du føler dig tryg ved, om det? På den måde kan det være, at du kan slippe for, at de andre i klassen snakker om dig. Uanset hvordan du føler, er det hverken opmærksomhedskrævende eller “pick me”-agtigt. Det er helt reelle følelser og tanker du sidder med, men det er ting som er gode at få sagt højt, for at de ikke vokser sig til monstre indeni.
De ting du beskriver kan godt være bekymringer, der har fået lidt for meget magt, og derfor kan det være, at du skal have hjælp til, at få slettet de bekymringer. Hvad end det er ved at snakke med dine forældre, en psykolog, dine venner eller nogle andre der kan hjælpe dig.
Du beskriver, hvordan din hverdag mest bruges på at gå i skole, ligge på sofaen eller i sengen, spille spil, se tv eller græde, og at tingene føles mindre og mindre relevante. Det lyder som om, at du har det rigtig svært, og at du har brug for, at der snart sker noget i dit liv, som kan bringe lidt glæde med sig. Måske det kommer med foråret og solen, eller måske bør du få hjælp til at overvinde din frygt, og starte til noget i din fritid som kan gøre dig glad, hænge mere ud med dine venner fra skolen, eller måske kan du finde en hundeven i det område du bor i, som ville elske at gå en tur med dig efter skole?
Jeg bliver særligt opmærksom, når du skriver, at du nogle gange får selvmordstanker og tænker, at det ville være rart bare at være væk. Det er vigtigt, at du ikke går alene med de tanker. Selvom du ikke har lyst til at handle på dem, og selvom det føles forkert at tænke sådan, så er det et tegn på, at du har brug for hjælp til at håndtere de svære tanker, du går rundt med og den meningsløshed, du oplever omkring din hverdag.
Du er ikke “en træls type”. Du er en 13-årig, der prøver at finde ud af livet, venskaber, sig selv og verden og det kan godt være svært. Det vigtigste er, at du ikke skal klare det hele alene.
Bliv ved med at række ud, selvom det føles svært. Det er ikke opmærksomhedskrævende, det er at passe på sig selv. Du er altid velkommen til at skrive ind igen, enten her i brevkassen eller på vores chatrådgivning.
Kærlig hilsen
Kirstine <3