Miria, 16 år
7. marts 2026
Jeg er så træt af at mit hoved aldrig bare er stille. Træt af at sammenligne mig. Træt af at føle mig forkert i min egen krop.
Hej Girlstalk 💗
Okay jeg ved ikke helt hvordan man starter sÄdan noget her, sÄ jeg siger det bare som det er.
Jeg har det seriÞst dÄrligt med min krop. Jeg har skoliose, og det fylder sÄ meget i mit hoved bÄde hvordan det fÞles men isÊr hvordan jeg ser ud. Jeg er ogsÄ ret tynd og det gÞr bare det hele vÊrre. NÄr jeg prÞver at tage flare jeans pÄ eller noget der ellers burde vÊre cute fÞler jeg mig bare forkert. Som om tÞjet er lavet til alle andre end mig. Alle mine veninder har mere former mere shape, mere noget og jeg fÞler mig bare som en pind der prÞver at passe ind i noget der ikke er lavet til mig.
Om sommeren er det endnu vĂŠrre. Hver gang nogen joker med at jeg har smĂ„ bryster, sĂ„ griner jeg med men indeni fĂžles det bare barnligt. Som om jeg ikke rigtig er “blevet fĂŠrdig” eller noget. Jeg fĂžler mig ikke voksen nok, ikke nok generelt.
Og sÄ er der mit hoved
Jeg har ikke en angst-diagnose, men det fĂžles seriĂžst som om min krop tror jeg er i livsfare hele tiden. FĂžr eksamen, prĂžver, bare en snak med en lĂŠrer, et lĂŠgebesĂžg — jeg ryster, fĂ„r koldsved, kvalme, mit hjerte banker som om det vil ud. Jeg kan endda vĂ„gne om morgenen og have det fysisk dĂ„rligt uden nogen grund.
Jeg overtĂŠnker ALT.
Om jeg fejler noget. Om jeg har fÄet en sygdom. Hvad der kommer til at ske med mit liv. Hvilken lÊge jeg skal vÊre (og hvad nu hvis jeg vÊlger forkert). Og sÄ de der tanker der bare kommer helt random: hvad med nÄr nogen i min familie dÞr? Hvad hvis jeg mister min killing, som jeg lige har fÄet og allerede elsker alt for meget? Det hele kÞrer bare rundt non stop.
Jeg er sÄ trÊt af at mit hoved aldrig bare er stille. TrÊt af at sammenligne mig. TrÊt af at fÞle mig forkert i min egen krop. Jeg vil bare gerne fÞle mig normal. Eller i det mindste okay.
Jeg ved ikke helt hvad jeg forventer af at skrive, men jeg hÄber bare I forstÄr.
For lige nu er det som om jeg fÞler sÄ meget men samtidigt intet.
Tusind tak pÄ forhÄnd <33

GirlTalks svar
KĂŠre Miria <3
Tak fordi du skriver ind og deler dine tanker med os. Det krĂŠver virkelig mod at sĂŠtte ord pĂ„ noget, der fylder sĂ„ meget indeni.
NÄr man lÊser dit brev, kan man mÊrke, hvor mange tanker du gÄr rundt med bÄde om din krop og om alt det, der foregÄr i dit hoved. Jeg forstÄr godt, hvis du synes det er hÄrdt. NÄr tankerne kÞrer hele tiden, kan det fÞles som om man aldrig fÄr ro.
FĂžrst vil jeg sige noget om din krop. Det lyder som om at din skoliose gĂžr, at du fĂžler dig anderledes end dine veninder. Denne fĂžlelse har mange, isĂŠr i teenageĂ„rene, hvor man hele tiden sammenligner sig med andre. Men det gĂžr ikke fĂžlelsen mindre svĂŠr. Dog betyder det ikke, at andre ser dig pĂ„ samme mĂ„de, som du selv gĂžr.
Jeg tror desvÊrre ikke, der findes en mirakelkur mod usikkerhed omkring sin krop. For mange handler det mere om en proces, hvor man langsomt lÊrer at slutte fred med den krop, man har. Jo mere man Þver sig i at acceptere den, jo lettere kan det ogsÄ blive at vÊre i den.
For nogle kommer der ogsÄ et tidspunkt, hvor man opdager, at man faktisk ikke kan Êndre alting ved sit udseende, og nÄr det gÄr op for én, kan det nogle gange give mening at begynde at behandle sin krop med lidt mere venlighed, bÄde i den mÄde man taler til sig selv pÄ, og den mÄde man tÊnker om sin krop.
Nogle gange kan det ogsÄ hjÊlpe at sÊtte tingene lidt i perspektiv. PrÞv at tÊnke over, om du selv gÄr rundt og vurderer andre menneskers kroppe i hverdagen. De fleste opdager, at de faktisk ikke bruger ret meget tid pÄ at tÊnke over, hvordan andre ser ud, fordi de har for travlt med at tÊnke over hvordan de selv ser ud. Du kan ogsÄ prÞve at spÞrge dig selv: Ville jeg sige de samme hÄrde ting til en veninde, som du siger til dig selv, hvis det var hendes krop? De fleste ville nok ikke. Hvis det var din veninde, ville du sandsynligvis mÞde hende med omsorg og sige, at hun er perfekt, som hun er og mÄske fremhÊve de ting ved hende, som er smukke eller sÊrlige. Den samme venlighed fortjener du ogsÄ at give til dig selv.
Du fortĂŠller at folk kan finde pĂ„, at lave jokes omkring dine bryster. Det forstĂ„r jeg godt rammer dig, og gĂžr dig ked af det. Jeg hĂ„ber du en dag fĂ„r mod pĂ„, at sige til dem, at de ikke kan tillade sig, at joke med dine bryster. Det fortjener du ikke, og de fortjener at vide, at det de gĂžr, er forkert.
Noget andet der fylder meget i dit brev, er de fysiske reaktioner du fĂ„r: hjertebanken, kvalme, rysten, koldsved og overtĂŠnkning. Det lyder virkelig ubehageligt at have det sĂ„dan, og det kan vĂŠre svĂŠrt at svare pĂ„, hvorfor du fĂ„r det sĂ„dan. Mange oplever den slags reaktioner, nĂ„r kroppen er pĂ„ vagt eller stresset. Det kan fĂžles som om kroppen tror, der er fare, selv nĂ„r der ikke er det, og det kan vĂŠre sindssygt udmattende at gĂ„ rundt og have det sĂ„dan.
NÄr tankerne ogsÄ begynder at kredse om sygdom, fremtiden, valg i livet eller hvad der kan ske med dem man elsker, kan det fÞles som om hjernen aldrig slukker. Derfor giver det ogsÄ god mening, nÄr du skriver, at du bare gerne vil have lidt ro i hovedet. MÄske du kunne snakke med en voksen om dine tanker? Det kan tit hjÊlpe at dele sine tanker med nogen, som kan stÞtte én i de tanker der er svÊre at stÄ med alene, og som gÞr én utilpas i kroppen. Det kan enten vÊre en forÊlder, en lÊrer du er tryg ved eller din lÊge. PÄ den mÄde, kan det vÊre at du kan fÄ hjÊlp til at fÄ styr pÄ dine tanker, og mÄske fÄ nogle mÄder at hÄndtere dine fysiske reaktioner pÄ. Du behÞver ikke stÄ alene med det hele.
Jeg hÄber du kunne bruge mine svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller pÄ vores ChatrÄdgivning.
KĂŠrlig hilsen
Kirstine <3