Ellie, 14 år
12. januar 2026
Jeg føler ikke, jeg kan opnå en orgasme, når jeg onanerer
Jeg føler ikke, jeg kan opnå en orgasme, når jeg onanerer. Jeg føler jeg har prøvet alt, men at der aldrig kommer den der "explosion" eller hvad man kalder det. Det føles selvfølgelig også fint bare at røre ved mig selv, men det eskalerer ligesom ikke mere end det. Er der noget galt med mig? Eller har jeg bare ikke fundet min "metode" endnu?

GirlTalks svar
Kære Ellie <3
Tusind tak for dit brev! Det er virkelig sejt af dig at dele noget så personligt, og jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Jeg forstår virkelig godt, hvis det kan føles frustrerende, når ens krop ikke vil det, som man gerne vil! Mange tror, at orgasme altid føles som en "eksplosion", men i virkeligheden opleves den meget forskelligt fra person til person. For nogle er den kraftig og tydelig, og for andre mere blid eller næsten umærkelig. Det betyder ikke, at den er forkert eller mangler! <3
Onani er en god måde at lære sin krop at kende på, og der findes ikke en rigtig eller forkert måde at gøre det på. Det handler om at prøve sig frem og mærke, hvad der føles rart for dig.
5 råd til dig:
1) Sørg for at du ikke bliver forstyrret. Det er vigtigt, at du kan slappe helt af, og at du ikke skal bruge energi på alt muligt andet. Det kan være en god ide, at gøre det, når du er alene hjemme eller når døren er låst.
2) Se, hvor du rør. Måske kan det hjælpe dig at kigge i et spejl, mens du prøver dig frem. På den måde kan du se, hvordan der ser ud dernede, og hvorhenne du rør.
3) Prøv dig frem. Du kan prøve dig frem på forskellige måder og på den måde prøve at finde frem til, hvad der føles rart for dig. Du kan både prøve at røre ved dig selv omkring klitoris eller oppe i skeden.
4) Fokusér ikke for meget på at opnå orgasme. Hvis man bliver meget fokuseret på at opnå orgasme, kan det faktisk gøre det sværere. Prøv at giv slip på tankerne.
5) Tænk på noget der tænder dig. Du kan prøve, at tænke på noget som ophidser dig. Det kan f.eks. være en bestemt situation eller en person.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at der på ingen måde er noget galt med dig!!! Det vigtigste er, at du prøver dig frem så godt du kan og på den måde lærer din krop bedre at kende! <3
Jeg indsætter et par links til nogle sider, som kunne være relevante for dig at læse <3 Her står både generelt om onani og om orgasme:
Orgasme
Hvordan onanerer man
Onani
Husk, at du altid er meget velkommen til at skrive ind igen eller tage kontakt til GirlTalks  chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det – eller om noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3