Hej, 16 år
02. maj 2024
Min menstruation er forsinket, hvad gør jeg?
Hej.
Min mens er over en uge forsent og jeg har haft ubeskyttet sex. Testene viser negativt, men da det har været tæt på min mens jeg havde sex kan det så være jeg har testet for tidligt. Min krop er aldrig på den her måde og jeg har fast partner så hvad gør jeg da jeg føler der godt kunne være noget, men testene viser negativt?

GirlTalks svar
Hej med dig
Jeg forstår godt, at du synes det er underligt, at din menstruation er forsinket, så hvor er det godt, at du har skrevet til os. Vores kroppe er ikke altid lige til at gennemskue, og især ikke når man er 16 år, og man udvikler sig hele tiden. Du vil nok opleve at din menstruation ændrer sig nogle gange igennem dit liv, og måske er det, hvad der sker hos dig lige nu. Det kan blandt andet ske, hvis man har ændret din livsstil meget, hvis man for eksempel pludselig er begyndt at træne helt vildt eller at spise anderledes.
Nogle gange kan kroppen også blive påvirket af, at man oppe i hovedet stresser over, at man burde have fået sin menstruation. Det kan være det er en god ide, at tage en eller to test om en uges tid, så du får et korrekt svar. Hvis du læser på indpakningen, hvordan og hvornår du skal tage testen, så kan du nok godt regne med, at den er præcis.
Det kan også være, at det ville være rart for dig at snakke med nogen om det. Måske har du en forælder eller veninde, som du kan dele det med, så du ikke skal gå med alle disse tanker alene? Eller du kunne måske også overveje at tage en tur til lægen? Din læge kan helt sikkert hjælpe dig med en afklaring, der kan gøre dig mere tryg. Og så kan de også fortælle dig mere om, hvilke muligheder du har.
Men husk på at det er helt normalt at gå igennem mange ændringer i løbet af sin cyklus. Så jeg håber, at du kan få lidt ro i maven og i kroppen indtil, at du enten får din menstruation eller tager en test. Hvis du kunne få brug for at snakke mere om din urolighed eller noget helt andet, så skriv ind til vores rådgivning. Der sidder vi klar hver aften til at skrive om både stort og småt <3
Stort kram
Hannah