Tulip Girl, 12 år
29. april 2024
Vil mine veninder bare sove sammen eller faktisk være sammen med mig?
Selvom jeg ikke helt er blevet 13 endnu har jeg allerede alle de rigtige former. Jeg har store runde bryster vistnok dem der hedder velformet. Jeg er blevet bred om hofterne og har kraftige lår og måske nok det der hedder en god røv. Mine veninder er slet ikke udviklet endnu men er helt spinkle. Det giver mig en masse opmærksomhed og de andre kigger vildt meget. Der er så flere af pigerne der er begyndt og spørge om soveaftaler. Det vil jeg jo også gerne men jeg kan godt være i tvivl om det er fordi de godt vil være sammen med mig. Eller det er fordi de jo så får mulighed for at kigge og måske rører mine bryster og røv fra helt tæt hold. Det er måske også okay men jeg vil i det mindste godt ha ærlighed omkring det. Jeg kan jo næsten ikk spørge på forhånd hvorfor de godt vil sove med mig? Hvad kan jeg gøre?

GirlTalks svar
Hej Tulip Girl
Tusinde tak for at skrive ind til GirlTalk og dele dit dilemma med os! Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev så godt som muligt <3
Først og fremmest vil jeg lige fortælle dig, at det er helt almindeligt, at din krop har udviklet former, selv før du er 13 år. Det er nemlig meget forskelligt, hvornår en piges krop rammer puberteten og begynder at udvikle nogle former. Der er derfor helt sikkert også andre i samme situation, så du er bestemt ikke alene! <3
I forhold til dit spørgsmål om dine veninder og soveaftaler, kan jeg virkelig godt forstå, at du gerne vil have ærlighed omkring dine veninders intentioner, når de gerne vil lave soveaftaler med dig. Det kan dog være svært for mig at svare på, hvad deres intention er. Det kan både være, at de gerne vil have en soveaftale, hvor I 'bare' sover sammen, men det kan også være, at nogen af dem gerne vil være sammen med dig. Jeg tænker, at den bedste måde at finde ud af det på, kan være ved at spørge dem, selvom jeg også er klar over, at det kan være grænseoverskridende. Det kan også være, at du bare skal tage det lidt, som det kommer. Altså vente på at I en dag har en soveaftale, og så mærke efter, om du kan regne ud, hvad deres forventninger eller ønsker der. Hvad tror du, at du ville have det bedst med?
Min erfaring er for eksempel, at når man har nogle bekymringer for fremtidige situationer, kan det være en god idé at se tiden an, og så tage beslutningerne løbende. Hvad med at vente og se tiden an, så du uden at spørge, kan komme til at få en bedre idé om, hvad dine veninder gerne vil med en soveaftale? Det virker til, at du også selv har tænkt lidt over, hvad du selv synes ville være okay, og det er også rigtig vigtigt at have med i sine tanker og beslutninger. Dine grænser kan for eksempel være forskellige fra andres, og omvendt, så det er tit en god idé at overveje, hvilke grænser du har, og om de ændrer sig løbende? For eksempel kan du måske overveje, om du har lyst til, at være sammen med nogen af dine veninder, eller om du synes det er okay, hvis de har lyst til at kigge og måske røre ved din bryster og røv fra helt tæt hold? Det er ALTID okay, at sige fra, hvis du IKKE har lyst til at sove eller være sammen med dine veninder, og omvendt hvis de ikke har! <3 På den anden side, kan du også overveje, om du kan have lyst til at spørge en eller flere veninder, som du måske er tæt med og stoler på, hvorfor de gerne vil sove med dig? Måske de har gjort sig nogle af de samme tanker som dig. Det kan nemlig nogle gange hjælpe at snakke ud om tingene på en god måde <3
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig en smule, eller i hvert fald sætte nogle tanker og overvejelser i gang hos dig <3 Hvis du skulle have flere tanker, bekymringer eller spørgsmål er du altid mere end velkommen til at skrive ind til vores sms- og chatrådgivning, som har åben hver aften <3
Kæmpe kram,
Emilia