Ingrid, 14 år
02. december 2020
Jeg elsker gymnastik, men det gør mig ked af det, at det får mig til at føle mig tyk og grim
Jeg er rytmisk konkurence gymnast og har været det i mange år. Jeg vinder mange medaljer, og træner også typisk over 20 timer om ugen. Det er meget når jeg også går i skole. Jeg er en helt ekstrem perfektionist, og bliver sjældent helt 100% tilfreds. Det gælder også mit udseende og min krop. Når jeg en sjælden gang er sammen med mine veninder udenfor gymnastik, føler jeg mig tit udsultet, for tynd og bliver trist over at jeg er helt flad. Når jeg er sammen med dem for jeg lyst til at tage på maccen og bestille alt fra menukortet, bare for at tage lidt på. Men når jeg så dagen efter er til træning føler jeg mig tyk og fed. Når jeg kigger ind i balletspejlet for jeg næsten tårer i øjnene. Jeg for lyst til at gå ud for at kaste op, så jeg kan tabe mig. Nu kan det godt lyde som om jeg hader gymnastik og har lyst til at stoppe, men sådan er det overhovedet ikke! Jeg elsker rytmisk gymnastik, jeg elsker at komme til træning. Det er sådan en stor del af mit liv! Det er det der for mig til at føle mig dårlig og tyk og forkert, men samtidigt er det det der for mig til at stå op om morgenen, det er det jeg lever for. Jeg elsker gymnastik, men det gør mig så ked af det at det for mig til at føle mig tyk og grim.
Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Ingrid
Tak fordi du skriver, hvor er det godt, at du tager mod til at dele dine tanker. Jeg er rigtig glad for at læse, hvor meget du elsker at dyrke rytmisk gymnastik og at komme til træning. Det fylder meget i dit liv og du er rigtig dygtig til det. Samtidigt føler du dig splittet mellem dit ’gymnastikliv’ og dit øvrige liv, at gymnastikken lægger pres på dig til at være tynd. Det pres er ikke så tydeligt, når du er sammen med dine veninder, hvor du føler du kan give lidt mere slip. Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret over, at noget du er så glad for samtidigt gør dig så ked af det.
Hvordan kan du dyrke gymnastikken og stadig have det godt med dig selv og din krop? Måske kunne du overveje, hvorfor følelsen af at være tyk og grim dukker op i forbindelse med gymnastikken. Er det fordi, der er en generel forventning om, at man skal holde en vis form, eller er det mest din egen perfektionisme, som lægger pres på dig? Når vi stiller meget høje krav til os selv kan det være svært at nå et punkt, hvor vi er tilfredse. Der er ikke noget i vejen med at være ambitiøs men nogle gange kan vi have brug for at øve os i at sige ’nu har jeg gjort det godt nok’. Det gælder også vores syn på vores krop. Du ser anderledes på din krop når du er sammen med dine veninder og væk fra gymnastikken. Måske kunne du bruge de samme briller når du ser på dig selv til træning? At sige til dig selv, at det er ok at være sund og stærk, ikke tynd og udsultet.
Du har helt klart en passion for gymnastikken og bruger mange timer på det. Når noget fylder meget i vores liv kan det også fylde meget i tankerne og præge, hvordan vi har det med os selv. Måske kunne det være en ide at overveje om du skulle have mere tid til veninder og andre aktiviteter? Andre oplevelser og indtryk kan være med til skabe et mere afbalanceret og positivt perspektiv.
Hvis du oplever en overdrevet fokus på at være tynd og flad på holdet kunne du overveje at tale med din træner om det. Det kunne jo være andre piger, som har det på samme måde som dig. Jeg kan fortælle dig, at du ikke er den eneste, der kæmper med kroppen, og vi får ofte lignende beskeder. Måske du ville have lyst til at læse nogle af vores andre breve om KROP. Det kunne også være, at det kunne give dig mod til at snakke med nogen i dit netværk omkring dine tanker, såsom dine forældre, en god veninde eller en lærer du har tillid til. Du skal også være velkommen til at skrive ind til vores chat.
Kærlig hilsen, Alexia