Christine, 14 år
10. december 2020
Jeg har meget tit mentale nedbrud og de varer tit i flere dage
Hej
Jeg har meget tit mentale nedbrud, og de varer tit i flere dage.
Jeg havde et for et par dage siden men det var så gået væk igen. I går fik jeg igen et mentalt nedbrud. Men når jeg får det, så kan jeg ikke rigtig holde den facade oppe hele tiden som jeg normalt har. Jeg kan ikke gøre små ting fx som rydde op, eller noget andet rigtig. Lige når jeg kommer hjem er det ligesom om at der er en knap der bliver slukket for. Jeg ender bare med at sidde inde på mit værelse og så er hele dagen gået. Jeg har heller ikke rigtig lyst til at være sammen med venner eller sårn efter skole eller i weekenderne.
For 1-2 uger siden aftalte jeg med en ven at vi skulle være sammen i weekenden her. Men der havde jeg det fint og var glad og som jeg normalt er. Men ligenu har jeg virkelig ikke lyst til det. Jeg vil bare godt have lidt alene tid og slappe af. Men jeg synes bare det er ret ondt nu hvor vi har snakket om det i flere dage. Jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre.
Jeg tror også lidt jeg har noget i nærheden af en spiseforstyrrelse. Når jeg fx spiser rugbrød kan jeg kun spise 2 stykker også selvom jeg er rigtig sulten. Sådan har jeg det med det meste mad. Jeg kan kun spise en lille mængde af det. Jeg spiser ik altid morgenmad og ellers er det meget lidt, og spiser næsten ik noget som helst i skolen. Jeg har prøvet at sige det til mine forældre flere gange at jeg ikke spiser nok mad. Men de siger bare at jeg skal spise noget mere så. Men jeg har det fint med min krop, og jeg er også rigtig tynd.

GirlTalks svar
Kære Christine
Mange tak for at dele dine tanker og oplevelser med os. Ud fra det du beskriver, da lyder det ikke særlig rart at være dig lige nu. De fleste mennesker har oplevet at være “flad og tom for energi”, hvilket ikke altid er en behagelig følelse. Derfor, når du skriver at du ofte har det sådan, da kan jeg sætte mig ind i at det må være frustrerende. Du skal dog vide at du ikke er alene om at have det sådan. Vi bliver jævnligt kontaktet af piger på din alder, der kæmper med lignende problemer.
Jeg synes at det er rigtig sejt at du tager kontakt til os, da det viser at du tager dig selv seriøst og passer på dig selv. Tak for det - det kræver mod og styrke <3 Jeg synes også at det er rigtig sejt at du har prøvet at snakke med dine forældre om din appetit. Det lyder desværre som om at dine forældre ikke helt har forstået alvoren i dine ord. Ville du have mod på at prøve at fortælle dem det igen, eller er der nogle andre du ville kunne snakke med om det? Det kunne være en lærer, moster, onkel, sundhedsplejerske eller læge?
Ud fra de ting du beskriver, så bliver jeg mindet om et YouTube klip, som WHO har lavet. Videoen hedder: “I had a black dog, his name was depression.” Det er en animeret video, der beskriver hvordan at hunden (depressive tanker) , kan påvirke humøret, følelserne, appetitten og sociale sammenhæng. Jeg ved ikke om du måske kan relaterer til nogle aspekter af videoen? Hvis ja, så ville du måske kunne bruge videoen til at forklare dine forældre hvordan du har det. (Eventuelt også din ven?)
Du skriver også ind med dilemmaet omkring om du skal aflyse din aftale med din ven. Personligt, da synes jeg det er lidt svært at svare på, da det jo er dit valg i sidste ende og jeg kender ikke hele din situation. I disse Covid-19 tider er det let at sige “jeg har det ikke så godt, så måske det er bedst at vi rykker vores aftale.” Du kunne dog også fortælle din ven at du ikke har det så godt her for tiden? Her ville du kunne skrive nogle af de samme ting som du skrev til os - det forklarede du nemlig rigtig fint. Eller måske en mellemvej; “jeg er egentlig mega udmattet, så hvad siger du til at vi ses lidt kortere, maler sammen, går en tur eller ser en film?”
Jeg synes, at du er rigtig god til at formulere dig og sætte ord på dine følelser! Hvis du ønsker mere sparring i forhold til hvordan du skal forholde dig til dine forældre, din ven eller din mentale situation, så er du velkommen til at skrive ind til os på chatten. Vi sidder klar alle aftner og vil rigtig gerne skrive mere med dig <3
Jeg synes du er sej.
Kærlig hilsen Nina, GirlTalk