Michelle, 14 år
27. maj 2020
Jeg har onaneret på min veninde, skal jeg fortælle det til min mor?
Jeg føler jeg har været rigtig meget alene her de sidste par måneder. Men her hvor vi så har fået og vide vi snart må starte skole igen fik mig og en veninde så lov og sove sammen her i weekenden. Vi var virkelig glade for og være sammen igen og inden vi skulle sove kom vi til at onanere hinanden. Vi kom begge to og var meget glade, men tænker jo meget over det her bagefter. Sys, det er en stor hemmelighed og gå rundt med. Burde jeg fortælle det til min mor eller skal jeg prøve bare selv og bearbejde det

GirlTalks svar
Kære Michelle,
Tusinde tak for dit brev! Hvor er det bare dejligt, at du skriver ind til os.
Du fortæller, at du har været meget alene de sidste par måneder, og at du og din veninde har sovet sammen en weekend for nylig, og at i begge synes det var dejligt at være sammen igen. Du fortæller, at I onanerede på hinanden indtil orgasme, og at I begge to var meget glade bagefter. Men det jeg også hører dig sige er, at du har tænkt meget over det bagefter, og at du synes det er en stor hemmelighed. Du spørger om du skal fortælle det til din mor, eller selv bearbejde det.
Det første jeg lægger mærke til i dit brev er ordene ”hemmelighed” og ”bearbejde”. Disse ord kan godt have en negativ klang, og jeg forstår derfor dit brev som, at du måske synes det er en dårlig ting, det der er sket mellem dig og din veninde.
Søde og modige Michelle, jeg vil gerne fortælle dig, at det du har oplevet med din veninde er helt normalt. Det er hverken skamfuldt eller noget dårligt.
Du er 14 år, og lige nu udforsker du din seksualitet. Som du sikkert ved, så kan man som pige bliver forelsket i, og blive seksuelt tiltrukket til både drenge og piger. Det samme gælder for drenge. Der er ikke noget rigtigt eller forkert, men det der betyder noget for mig er, at du havde en god oplevelse. Og det kan jeg forstå på dit brev, at du havde.
Jeg kan dog sagtens forstå, at det kan føles som om, at det er noget du skal holde hemmeligt, da man desværre ikke i vores samfund taler så meget om piger der bliver forelsket i piger, og drenge der bliver forelsket i drenge. Men du skal vide, at det er helt normalt og helt ligeså rigtigt som når en dreng og en pige bliver forelskede i hinanden og/eller bliver seksuelt tiltrukket til hinanden.
Om du skal fortælle det til din mor, skal du mærke efter i din egen mave. Måske det vil føles rart for dig, at snakke med hende om det? Måske finder du ud af, at du alligevel ikke har lyst til det?
Hvis du finder ud af, at du har lyst til at snakke med din mor om det, så kan du fortælle hende, at vi herinde på GirlTalk ofte oplever piger, som gerne vil tale med os om, at de har haft en eller flere seksuelle oplevelser med veninder.
Hvis hun får lyst til at vide mere om det, så kan du fortælle hende at hun er velkommen til at kontakte vores forældrerådgivning, hvor der står dygtige rådgivere klar til at snakke med hende.
Du er også altid velkommen på vores chatrådgivning, hvis du får lyst til at snakke mere om emnet, eller andre ting.
Jeg håber, du fortsætter med at gøre ting der gør dig glad. Og så håber jeg, at du kunne bruge mit svar.
Kærlig hilsen,
Bianca, projektkoordinator, GirlTalk