Pige, 12 år
19. april 2021
Dårlig stil, at hun ikke havde sagt det til mig, når de andre vidste det
Hej
Der er en pige i min klasse lad os kalde hende Laura som jeg selv syntes at jeg er ok gode venner med. Vi snakker om stort set alt fx at hun er bisexuel (det syntes jeg er ret sejt at hun tør at sige til mig). Men så den anden dag var jeg sammen med tre af mine andre veninder og så begyndte vi at snakke om mens. Jeg har ikke selv fået det og det har de tre jeg var sammen med heller ikke. Men så sagde de så at Laura havde fået mens og at hun havde haft det siden Januar. Jeg havde slet ikke hørt noget om det men de tre jeg var sammen med vidste det godt. Jeg syntes at det var lidt dårlig stil at hun ikke havde sagt det til mig når nu de andre vidste det. Der er også sket noget lignende en anden gang men det bliver får langt at skrive. Laura sagde engang til mig at jeg var dårlig til at holde på hemlighedder (Hvilket jeg også er...) men syntes bare at det er dårlig stil at hun siger det tilde andre men ikke mig.

GirlTalks svar
Kære du
Tak for dit brev til pigetanker.
Dejligt at du har nogle gode veninder at tale om ting med. Det er du heldig med at have!
Jeg vil give dig ret i, at det er rigtig sejt, at hun deler med dig, at hun er biseksuel – det må være en meget modig veninde du har dig der 😊
Ud fra det du skriver, virker det til at du føler dig lidt udenfor fordi din veninde ikke har fortalt dig om sin menstruation. Men som du også selv kommer frem til, kunne grunden være til, at hun ikke har fortalt dig om det, være at du kan være dårlig til at holde på hemmeligheder? Så man kunne tro, at Laura måske ikke har lyst til at sige det til dig, fordi hun ikke vil have at andre skal vide det? Fordi hun er bange for du skal sige det videre. Måske du også selv ville have det sådan?
Du ville måske også selv blive ked af det eller usikker på dine veninder, hvis de gjorde det samme.
Selvom det er helt naturligt og normalt at få menstruation, så kan det godt føles lidt pinligt, hvis alle andre skal vide det. Sådan kan jeg i hvert fald selv huske, at jeg havde det, da jeg var en af de første i min klasse til at få menstruation.
Det er vigtigt, at du også husker hendes følelser, og måske ikke bebrejde? Det er trods alt hendes krop og hvad og hvornår ting sker med den, er hendes at forholde sig til.
Jeg håber dig og Laura kan få en fin snak om det.
Kærlige hilsener fra Mette