Pige , 12 år
19. april 2021
Jeg har ikke lyst til at være sammen med en i venindegruppen
Jeg har fået et ret stort problem, jeg håber i kan hjælpe. Jeg har fået lov til at være sammen med 5 af mine bedste veninder. Men der er en pige lad os kalde hende for "Sille". Hende må jeg gerne være sammen med, men jeg har ikke lyst for hun ville kun tale om sex og gider ikke høre på mig. Jeg tør ikke sige til hende at det er fordi jeg ikke har lyst, så jeg siger altid bare jeg ikke må. Men her for et par dage siden. Havde hun spurgt mig og jeg sagde jeg dvs. ikke kunne i dag for jeg skulle ud på en "familietur". Men det skulle jeg ikke, men jeg blev så spurgt af "Mathilde". Hun er min bedste veninde så jeg sagde selvfølgelige ja. Men så laver vi så en tik tok og havde helt glemt af "Sille" følgte hende så hun så vi var sammen. Hun blev så mega sur og sagde jeg var en virkelig dårlig veninde. Hun begyndte så at starte rygter om jeg havde onaneret, havde haft sex og alt muligt andet. Jeg blev så mega ked af det for alle troede næsten på det.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak fordi du skriver! Hvor er det bare godt at du deler dine tanker, det synes jeg er sejt.
Dejligt at du igen kan se dine veninder efter så lang tid med nedlukning. Det må virkelig være tiltrængt!  Men puha, det lyder ikke som en særlig sjov situation at stå i med venindegruppe. Det med venindegrupper er ikke altid nemt at navigere i, og jeg forestiller ikke det er nemmere i en gruppe på fem..
Du skriver at din veninde Sille er en af dine bedste veninder - mon det betyder at I tidligere har haft det godt sammen? Uanset hvad kan jeg godt forstå, hvis du ikke synes det er særlig sjovt at være sammen, når du oplever at din veninde ikke gider høre på dig og taler om emner, som du måske ikke er så komfortabel med. Sex er for mange et privat emne, og det er meget individuelt hvor meget, med hvem og hvornår man begynder at tale om det. Jeg synes det er rigtig godt at du mærker efter, og respekterer dine egne grænser.  Det fortjener du!
Men det lyder heller ikke særlig sjovt for din veninde at se dig sammen med en anden, den dag hun spurgte om I skulle være sammen. Har du tænkt på, om du kan gøre noget for at det ikke sker igen?  Det er sjældent problemer bliver løst ved at undgå en person. Selvom det kan være ubehageligt i øjeblikket, tror du så du kunne tage en snak med din hende og forklare , hvorfor du var sammen med en anden veninde den dag? Jeg har selv oplevet mange gange at når man først lige får taget hul på bylden og får fortalt hvordan man har det, og måske selv får sagt undskyld, kommer der ofte noget rigtig godt ud af det.
Jeg håber dette svar kunne være til hjælp. Husk, du altid er velkommen inde på chatten.
Kærligst, Ditte <3