Sofie, 13 år
23. februar 2021
Jeg har det sidste stykke tid bøvlet med nogle svære ting
Mine forældre er skilt det er snart 6 år siden tror jeg, og vi er lige flyttet med min mor.
Jeg har det sidste stykke tid bøvlet med nogle svære ting.
Som at jeg er rigtig stresset, fordi vores hus som vi bor i er under ombygning på grund af vandskade, men det har gjort at hele familien er stressede. Og da jeg nu ikke har et sted jeg kan slappe af, fordi jeg har det rat svært ved af være sammen med min far. Og jeg har før været helt nede på bunden og være tæt på at tage mit liv op til flere gange, og har været nede med selvskade før.
Jeg har også nogle argrations problemer, som jeg meget svært ved at styre. Og på det sidste her jeg følt mig meget overset og ikke hørt når jeg har spurgt efter hjælp.
Så jeg skriver til jer med håbet om at i måske kan hjælpe mig.

GirlTalks svar
Kære Sofie. Tak for dit brev.
Jeg kan læse i dit brev, at der er mange ting, der fylder i dit liv lige nu. Det er jeg rigtig ked af, men jeg synes det er modigt, at du deler de svære tanker herinde.
Jeg er selv skilsmissebarn, og kan godt huske, hvor svært det har været i perioder ikke at have en fast base, hvor man kan føle sig tryg. At I nu bor i byggerod hos din mor, gør jo ikke den del nemmere. Dét kan også være medvirkende til den følelse, du har af at blive overset, da det højst sandsynligt også påvirker din familie. Det bliver din følelse dog ikke mindre rigtig og berettiget af!
Du skriver, du har haft problemer med selvmordstanker og selvskade før i tiden, og derfor tænker jeg også, at det er vigtigt at holde fast i de redskaber du højst sandsynligt har i forhold til at holde fast i, at det er fortid. Altså at du ikke nu “igen” falder i og gør skade på dig selv, fordi det virker som den eneste løsning på de problemer, den stress og den aggression du mærker. Desuden er det helt naturligt at opleve aggression, når man bliver presset. Det kan ofte føles som om, der ikke er plads i kroppen til den vrede eller frustration, som man sidder med - og så kan vreden ofte være det man tyr til, når man skal udtrykke sig, fordi bægeret flyder over. Så det du oplever, er helt normalt. Det skal du ikke være i tvivl om :-)
Måske har du en god veninde, en moster, en klasselærer eller en ven af familien, som du kunne gå til og fortælle, hvordan du har det?
Det er første skridt, du har taget i dag i forhold til at få det bedre, ved at skrive ind til Pigetanker. Derfor er jeg også helt sikker på, at du med garanti kan være modig nok til at række ud hos en i dit nærmiljø, som kan bruge noget tid på dig og de ting, der er svære lige nu. Og ellers er du altid velkommen til at bruge chatten hos GirlTalk, hvor der hver dag sidder søde frivillige klar til at hjælpe dig.
Jeg håber, der snart falder noget ro på dig og de omgivelser, du bor i - og at du får rakt ud til nogen, der kan støtte dig.
Kærlige hilsner og tanker fra Nikoline, GirlTalk