Ronja,
01. februar 2021
Jeg ved ikke, hvordan det er at flytte
Jeg ved ikke hvordan det er at flytte jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg ved ikke om jeg ikke skal gå i samme klasse som jeg har gjordt i 6 år

GirlTalks svar
Kære Ronja
”Åh nej – flytte” – sådan tror jeg, der er mange, der tænker. Det er altid nervepirrende at skulle rykke teltpælene op og flytte til et helt nyt sted – og jeg forstår rigtig godt, at du gør dig tanker om, hvordan det bliver. For man ved, hvad man har, men man ved jo ikke, hvad man får.
Men når du siger, at du ikke ved, om du skal fortsætte i den samme klasse, så kan det lyde som om, at I ikke flytter meget langt væk – er det rigtigt? For i så fald er der vel en god chance for, at du kan holde kontakten med de venner, du har i din nuværende klasse?
Jeg kan huske, dengang jeg skulle starte i gymnasiet i en helt anden by – og jeg kendte ingen. Jeg var så bange for, at jeg ville fortryde, at jeg ikke var begyndt på det samme gymnasie som mine folkeskolevenner, som allesammen skulle fortsætte sammen. Men det endte med at blive den bedste beslutning i mit liv. Jeg fik 4 virkelig tætte veninder i min nye klasse, og vi er en uadskillelig femkløver i dag. Samtidig bevarede jeg kontakten med mine folkeskoleveninder, som jeg stadig ses med én gang om året til julebag. Så nu har jeg både mine folkeskolevenner, mine gymnasievenner – og tilmed 3 veninder mere, som jeg har fået på mit studie.
Så HVIS du ender med at skulle flytte klasse, så prøv at se det som en mulighed for at få endnu flere venner. Og jeg vil vædde med, at den nye klasse bare vil synes, det er mega spændende, at der kommer en ny ind i klassen. Så mon ikke, der er mange, der rigtig gerne vil lære dig at kende 😊
Når det er sagt, så forstår jeg som sagt sagtens, at du er nervøs. Det er helt normalt, når man står over for noget nyt, man ikke har prøvet før. Men tænk hvor mange bekymringer, man gør sig, som aldrig bliver til virkelighed – det tror jeg, at vi alle skal øve os i at huske på 😊
Jeg vil i hvert fald ønske dig rigtig meget held og lykke med flytningen – og husk at vi sidder klar på chatten til at tage en snak, hvis tankerne fylder lidt for meget.
Kærlige hilsner fra Amalie