Emma, 13 år
11. februar 2021
Lige her for tiden har jeg det lidt svært med 2 piger fra min klasse
Hej. lige her for tiden har jeg det lidt svært med 2 piger fra min klasse. De er ikke specielt søde overfor mig eller nogen andre udover hinanden. og den ene af dem, lad os kalde hende Clara, hun har været min bedste veninde i mange år, men lige pludselig forandrede hun sig bare:( Og siger at jeg har løjet, ikke er en ordenligt veninde, gør alting forkert osv. men jeg har ikke løjet overfor hende, og hver gang der har været noget så var det hende som startede med at være sur...Og hende den anden pige, lad os kalde hende Ida. Nå men Ida og Clara har gjort det her 2-3 gange før, men der blev vi altid venner igen, og fik snakked om det. men hun gider ingengang tale med mig udover at hun kalder mig fed, når hun åbenlyst godt ved at det er min "svaghed", da jeg også selbv syntes det, men endeligt godt hved at jeg er tynd. så hun siger ikke andet til mig end tykke, hold kæft, bare dø osv. og har vitterligt ingen ide om hvad jeg har gjort tøsen!. nogen gode råd?

GirlTalks svar
Kære Emma
Tusind tak for dit brev! Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have nogle råd til den situation du er i! Det bestemt ikke rart og de er godt nok ikke søde ved dig -faktisk får jeg helt ondt i maven, når jeg læser om hvordan de behandler dig ☹
Jeg kan se du er 13 år og jeg kan huske fra mig selv, hvor svær en alder den er og specielt, hvor svært det kan være med de andre piger.
Du fortæller at det er din gamle bedste veninde som opfører sig sådan her overfor dig og det må gøre endnu mere ondt. Og når du ikke engang ved hvad du har gjort hende, så kan jeg også godt forstå at du er meget forvirret. Du skriver I alle går i klasse sammen og det gør det bestemt heller ikke nemmere, for så skal man være sammen rigtigt meget og man bliver nødt til at finde ud af det på en eller anden måde.
Men du spørger efter gode råd og jeg ville ønske jeg lige kunne sende en masse guldkorn afsted til dig, så det hele ville løse sig. Men det kan jeg desværre ikke bare lige sådan gøre, hvor meget jeg end ville. Det er en meget svær situation og desværre er der rigtig mange piger, som står i den hver eneste dag. Af en eller anden grund, så kan piger bare være så onde mod hinanden. Jeg ville ønske det ikke var sådan og at piger hjalp hinanden i stedet for og var gode med hinanden, kunne det ikke være fedt?!
Jeg synes ikke det lyder til at Clara og Ida er særlig gode veninder for dig og med det du fortæller, at de kalder dig fed selvom de ved, at det er det som gør dig allermest ked af det og samtidig siger ”hold kæft, bare dø osv.” tyder på, at der er noget helt galt! Det er meget grimme ord og det fortjener du ikke og det skal du ikke finde dig i.
Så hvis du gerne vil finde ud af hvorfor de er så sure på dig, så kunne det være en god ide at tale med jeres lærer om det, så hun /han kunne hjælpe jer med at finde ud af hvad der er sket og tage en snak med jer alle sammen. Det er ikke sikkert det hjælper, men så kan det være du kan blive klogere på, hvad det er du har gjort dem.
Det kunne også være, at det er tid til at kigge efter nogle andre piger, som du kan blive veninder med? Er der andre i klassen som du synes er søde? Eller er der nogle udenfor klassen som du kan være sammen med eller en kusine måske?  Så du kunne tage en lille pause væk fra Clara og Ida.
Jeg håber at du finder ud af det, og at I alle kan blive gode veninder igen og hvis ikke, så håber jeg du finder nogle andre søde veninder -det har du fortjent <3
Kæmpe krammer her fra mig, kathrine <3