Christine, 14 år
04. februar 2021
Min rigtig gode veninde cutter
Hej
Jeg har en rigtig god veninde jeg er rigtig tæt med. Hun cutter og har gjordt det i hvertfald over et halvt år (ved ik helt præcist). De er for det meste okay voldsomme. Hun har svært ved og gå i længere tid uden og cutte. Hun har prøvet og stoppe men hun kan ikke. Hun er blevet afhængig af det og vil så gerne hjælpe hende. Hun fortalte sin mor om det for noget tid siden men hendes mor sagde bare at det var dumt og hun skulle lade være. (Jeg synes ikke hendes mor gjorde nok og hun burde hjælpe hende mere og tage en snak osv) Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende med at stoppe men ved ikke hvordan. Jeg vil ikke sige det til mine forældre eller andre voksne da jeg ikke vil miste den tillid hun har til mig. Har i måske nogen forslag til måder hvorpå jeg kan hjælpe hende uden at voksne bliver indblandet? Vil kun det bedste for hende og håber virkelig i har nogle forslag..

GirlTalks svar
Kære Christine
Jeg får lyst til at starte mit brev til dig på næsten samme måde som du har startet dit brev til os, nemlig:
Du ER en rigtig god veninde!  For hold da op hvor er din veninde heldig med, at hun har én som dig i sit liv. Det lyder som om din veninde har det rigtigt svært med sig selv lige nu og jeg kan godt forstå du rigtig gerne vil hjælpe hende. Når man som din veninde skærer i sig selv, så er det vigtigt, at hun får professionel hjælp, for det tyder på, at der er noget hun er meget ked af, siden hun er startet med at cutte sig og nu helt er blevet afhængig af det og der findes desværre sjældent en nem måde at stoppe med det igen.
Du skriver, at din veninde har fortalt hendes mor at hun cutter og hvor er det ærgerligt, at hendes mor så ikke har hjulpet hende mere. Specielt når din veninde har været så modig at sige det til hende -og jeg vil give dig helt ret i at ”ja, det burde hun have gjort”. Men måske er det også svært for moren og måske ved hun heller ikke hvad hun skal gøre og så kan det komme til at lyde som om hun er ligeglad uden hun er.
Men for at komme tilbage til hvad du kan gøre for at hjælpe hende. Så kan jeg sagtens se dit dilemma med at du er bange for at hun mister tilliden til dig, hvis du går til nogle voksne. Men kan du måske prøve at tale med hende om, at I sammen kan snakke med en voksen om problemet? Det kan være det er lettere, hvis du er med hende. Det kunne f.eks. være en lærer eller måske hendes egen læge eller en helt anden som I har tillid til.
I kan også sammen gå ind og læse mere om emnet, for der findes også andre ting man kan gøre for at prøve at lade være med at cutte sig. F.eks. lave en kasse med en masse gode ting i f.eks. nogle billeder, biografbilletter eller andre gode minder og så kan hun kigge i dem, når hun har det dårligt. Til sidst vil jeg foreslå dig, at du kan opfordre hende til at skrive ind til vores online chatrådgivning, som har åbent hver aften. Så hun på den måde kan få luft for nogle af hendes mange tanker.
Du er en fantastisk veninde og I er heldige I har hinanden!  Men husk nu også at passe på dig selv, for det kan være rigtigt svært at være den, som står ved siden af i sådan en situation.
Hurra for gode veninder som dig <3
Kæmpe krammer fra Kathrine <3