Ida, 15 år
14. januar 2021
Der var den her specielle kemi imellem os, når vi snakkede
Hej.
Jeg har en ven. Vi kan kalde ham Bob. Bob og jeg.... når vi er sammen synes jeg der er en speciel kemi imellem os.
Det begyndte nok da jeg var hjemme hos en af mine rigtig gode veninder, og en af mine andre gode veninder var der også. Vi besluttede os så for at invitere Bob over.
Vi hyggede os, spise nogle pop corn og grinede.
Bob og sad i sofaen og snakkede, og mine andre to veninder sad over i den anden ende og var helt stille (jeg fandt lang tid efter ud af at de sad og skrev om Bob og mig. Vi kommer tilbage til det senere)
Bob og jeg snakkede. Vi var bare to venner der sad og hyggede os rigtig meget. Igen, der var den her specielle kemi imellem os når vi snakkede. Vi tog hjem. Og så en anden aften hvor vi igen var hjemme hos min veninde, inviterede vi ham igen. Det skete kinda det samme.
En dag i skolen (vi var siddemakre) snakkede vi, og der var den her kemi igen. Altså vi var totalt som et 2 årige par børn, der sad og skæntes. Men jeg følte ikke at det var et “problem” fordi han havde en kæreste, så der var ikke den her “fare” for at der ville ske noget imellem os.
Men så sagde en af mine andre veninder der sad på den anden side af mig “waow, get a room”. Og der tænkte jeg bare “nope!” Og sagde så til hende at han havde en kæreste.... troede jeg, indtil hans så sagde “vi er ikke sammen mere”. Og der, lige der, der trickede min hjerne mig. Fordi, på det tidspunkt havde jeg ikke følelser for ham. Så mig der troede alt var fint og der er og kan ikke være noget imellem os, fordi han har en kæreste. Så der var ligesom det her skjold, han har en kæreste, så jeg kan opføre mig foran ham som jeg vil, fordi han har en kæreste. Men, men, men, nu siger han, at de ikke er sammen mere. Så det der skjold var der ikke mere.
Men efter han sagde det, så for at slå fast at der ikke var noget imellem os, sagde jeg til min veninde (hende der sad ved siden af mig) “hvorfor siger du get a room bro? Der er ikke noget imellem Bob og mig!?”. Lige her, når jeg har sagt det, kan jeg mærke på Bob, at han bliver lidt trist (tror jeg. Kun set ud fra kropssprog). Så her bliver det bare endu mere tricket!
En aften er mine veninder og jeg (dem der sad på sofaen med Bob og mig) ude at gå en tur, jeg fortæller dem hvordan jeg havde det. Jeg fortæller det med at Bob var blevet “ked af det” da jeg sagde det med at der ikke var noget imellem os. Og siger, at jeg ikke har følelser for ham, og at jeg var bange for at han havde. Og at jeg ikke ved om jeg skal prøve at tage lidt afstand fra ham, for ligesom at udvise at jeg ikke vil mere end at være venner...
her fortalte de hvad de skrev om den anden aften. De skrev “de ligner et gammelt ægtepar”, ret grineren. Og der er flere i min klasse der spørg om vi er kærester når de høre os snakker sammen.
Så er det så i dag. Jeg lå og tænkte på det her. Og jeg blev faktisk glad, og ville gerne “hænge ud” med ham.
Og... jeg forstillede os faktisk kysse. Det ikke forstår gang jeg har forstillet mig det, men det her var først gang jeg faktisk ikke følte at det var “forkert”.
Så, jeg står i det her dilemma. Vi går i klasse sammen. Og jeg har kun et halvt år tilbage af 9. Klasse, og så skal jeg videre på efterskole.
Jeg tror at det ville være mærkeligt at være sammen med en fra min klasse.. det kan man bare ikke.
Men jeg har på samme tid virkeligt lyst til at snakke med ham, drik en mokai imens vi ser hans virkelig platte yt videoer, eller bare snakke om hverdagens problemer.
Kærlig hilsen, forvirrede Ida

GirlTalks svar
Kære Ida
Mange tak for dit brev.
Det lyder som om at du har gjort dig rigtig mange fine tanker om relationen til Bob, og ud fra hvad du skriver, så lyder det som om at i hygger jer rigtig meget sammen. Det lyder også til at han er interesseret i dig. Jeg synes også at det er rigtig sejt at du tør snakke med dine veninder om dine følelser, således at det ikke er noget du bare går med selv. Kærlighed kan være forvirrende, så det er også sejt at du tør skrive til os og spørge om vejledning.
Vi ville ikke kunne svare dig på om du skal være sammen med Bob, da det i sidste ende er et valg som kun du kan træffe. Jeg vil dog gerne stille dig nogle spørgsmål, som du kan tage med i dine refleksioner mht. om det skal være jer.
-       Du skriver at i har god kemi og at du har nydt at være venner med ham. Du skriver at du har lyst til ”at snakke med ham, drik en mokai imens vi ser hans virkelig platte yt videoer, eller bare snakke om hverdagens problemer.”
-       Skal i være kærester for at i gør det her, eller ville i også kunne gøre det som venner?
-       Hvad ”ekstra” ville kæresterelationen gøre for dig?
-       Du skriver at du skal på efterskole – tror du at jeres kæreste/vennerelation ville kunne klare det?
-       Hvor lang tid har du været tiltrukket af tanken om at kysse ham?
-       Tror du der er tale om et crush, en forelskelse eller kærlighed?
-       Ville du turde tale disse ting igennem med ham?
-       Ville du turde fortælle dine venner og veninder omkring dette?
-       Er det vigtigt for dig hvad andre fra din klasse tænker?
-       Ville jeres forhold komme til at gå ud over nogle af dine andre relationer?
-       Hvad er det vigtigste for dig? (Hvem/hvad er de vigtigste personer / holdninger som du følger?)
Nu har jeg lige stillet dig en masse spørgsmål, i stedet for at give en masse svar. Jeg håber at de kan være med til at give dig klarhed til dine tanker og overvejelser. Hvis du oplever at være blevet MERE forvirret, så skal du være velkommen til at skrive ind til vores online chat i aften. Vi vil rigtig gerne høre mere om dine tanker og overvejelser. Du kan måske også snakke med en forælder, en lærer eller andre som du synes giver gode råd.
Kærlig hilsen Nina, GirlTalk