Amy, 17 år
12. januar 2021
Jeg er begyndt at få følelser for min veninde og forestiller mig, hvordan det ville være at kysse hende
Hej,
Jeg har en rigtig god veninde L, vi kender hinanden siden vi var helt små. Gennem de mange år gik vores venskab op og ned. Vi har det rigtig godt sammen. Vi mødes ofte i weekenden, i ferierne og i lockdown, da vi går på forskellige skoler i forskellige byer...
Nu i lockdown mødes vi rigtig ofte.
Min kæreste slog op i slutningen af August.
Siden efterårsferien er jeg begyndt at få følelser for min veninde. Jeg forstiler mig, hvordan det ville være at kysse hende.... Altid når jeg kigger på hende tænker jeg dette. Hun er bare perfekt, hun har en skøn krop. Jeg prøver at ignorere disse tanker. Men det er bare meget svært. Jeg har ikke fortalt det til nogen. En dag har jeg spurgt hende, om hun kan forstille sig at være sammen med en pige... Hun svarede med få ord: nej, ikke rigtig. Spørgsmålet er tungt og måske ret overvældende.
Jeg vil ikke ødelage vores gode venskab. Jeg vil ikke miste hende. Vi skriver meget sammen. Vi skriver med hjerter og siger til hinanden at vi elsker hinanden.... Det er venskab hvis. Det gør L med flere veninder. Jeg gør det kun med hende. Jeg drømmer ofte om hende.
Jeg vil ikke, hvad jeg skal gøre? Jeg vil ikke miste hende.
Jeg tænker rigtig med over det og føler at jeg ikke kan fortælle det til nogen.
Kærlig Hilsen
Amy

GirlTalks svar
Kære Amy. Tak for dit brev.
Mange unge i din alder oplever, at blive forelsket i en bedste ven eller veninde. Og jeg kan godt forstå din frustration, for det kan være svære følelser at have indeni, hvis ikke de er gengældt …
Ens seksualitet ændrer sig gennem hele livet, og du skriver ikke i dit brev, om din forrige kæreste var en dreng eller pige. Det er også underordnet, men hvis det var en dreng, kan følelserne måske være endnu sværere at rumme, da det jo er noget helt nyt for dig. Det lyder i dit brev som om, at dine følelser for hende fylder meget - og derfor kan det også nogle gange være svært at ses meget, hvis du allerede med sikkerhed ved, at hun aldrig får de samme følelser for dig.
Der er flere muligheder ift., hvad du kan gøre. Én mulighed er at fortælle din veninde, at du har følelser for hende - men det kan, som du selv skriver, ende ud i at jeres venskab går tabt på baggrund af det. Derfor er det vigtigt, at du tænker en ekstra gang over det, hvis du vælger den løsning. En anden løsning kunne være, at du i en periode forsøger at få det hele lidt på afstand - skrive mindre sammen, ses mindre. Det kan være rigtig hårdt, når man er glade for hinanden, men måske vil dine følelser blive mindre, og du får nemmere ved at være i venskabet som førhen. Det kan også være, at det åbner op for at se muligheder i andre piger/drenge :-)
Jeg håber for dig, at mit brev kan hjælpe dig lidt. Og ellers er du altid velkommen til at skrive til chatten, hvor de også sidder klar til at svare på spørgsmål om stort og småt.
Virtuelle knus fra Nikoline, GirlTalk