Martha-Karoline, 15 år
26. januar 2021
Jeg får ikke tisset efter sex og nu tror jeg, jeg har fået blærebetændelse igen
Hej GIRLTALK
Jeg er en 15 årig pige der for ca 4 måneder siden fik en dejlig kæreste.
Vi har haft sex et par gange. Mit problem er bare at jeg ikke får tisset efter. Jeg har for nylig haft blærebetændelse og jeg tror det er grunden til det, men jeg tror jeg har fået det igen, og jeg har det lidt svært ved at sige det til min mor fordi hun er sygeplejerske og hun ved ligsom godt at hvis ikke man tisser efter kan man få blærebetændelse. Jeg er bare bange for hvordan hun vil reagere og om det bliver alt for akavet og hun vil have en lang snak.

GirlTalks svar
Kære Martha-Karoline
Tak for dit brev!
Det er helt normalt, at man kan opleve blærebetændelse som en lidt ærgerlig følgevirkning af sex. Du har også helt ret i, at man kan hjælpe sig selv ved at gå på toilettet efter sex, da man på den måde får udstødt nogle af de bakterier, der senere kan udvikle sig til blærebetændelsen.
Jeg kan dog også godt forstå, at du ikke altid får det gjort - nogle gange vil man bare gerne blive liggende i armene på den, man har været sammen med. Og så er det ikke altid så hyggeligt at skulle rejse sig for at tisse af ;-)
Jeg er næsten helt overbevist om, at din mor ikke bliver vred eller lignende. Det behøver heller ikke være en lang snak om dit sexliv, hvis ikke du ønsker det. Din mor har også været ung, så hun ved måske godt, at når man er nyforelsket, så husker man ikke altid at gøre alt det, man skal. Måske vil hun give dig en løftet pegefinger, men det gør mødre!
Tag en snak med din mor om det, så du evt. kan få noget mod din tilbagevendte blærebetændelse. Jeg er sikker på, det hele nok skal løse sig - og at du med tiden bliver bedre til at huske at besøge wc’et efter sex!
Hilsner fra Nikoline, GirlTalk