Pige, 12 år
09. juni 2021
Er det normalt, at man ikke har kigget derned?
Hejsa, jeg har i noget tid gået og tænkt på, om det er normalt at man ikke har kigget derned og ikke helt ved præcist hvordan det ser ud dernede for en pige, når man er tolv år? Og jeg føler egentlig at jeg er klar til at se det på mig selv, men er lidt bekymret for om der er noget der ser mærkeligt/farligt ud som jeg skal tale med min mor om, for føler det kan blive lidt underligt at skulle fortælle hende om det og at hun så ved at jeg har kigget.
Nogle råd? Og er det normalt at tale med sin mor om sådan nogle ting?

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for at dele dine tanker med mig <3
Hvor er det sejt, at du er nysgerrig på din krop, og hvordan det ser ud dernede. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at kigge på sig selv. Det er altså helt normalt, at du ikke har gjort det endnu! Hvis du er klar til at se på dig selv, synes jeg det lyder som en rigtig god idé. Det er kun godt at blive klogere på sig selv og sin krop. Du er modig!
Jeg kan godt nikke genkendende til at være bekymret for, at noget ser mærkeligt eller farligt ud dernede. Vi ser alle sammen forskellige ud dernede, og derfor er der heller ikke en bestemt måde en pige på tolv år ser ud. Husk på at det er helt okay, lige meget hvordan der ser ud!
Hvis du har lyst, kan det være en rigtig god idé at tale med din mor om det. Din mor har også været pige ligesom dig engang, og derfor kan det være rigtig trygt at tale med sin mor kroppen. Jeg har selv tit talt med min mor, hvis jeg har bekymret mig om noget med mig selv eller min krop. Det er altså helt normalt <3
Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du meget velkommen til at skrive ind i chatten <3
De kærligste hilsener,
Frederikke