Pige, 17 år
17. maj 2021
Der er ting, som min mor har sagt og gjort, som jeg ikke kan slippe
Mig og min mors forhold er kompliceret. Jeg elsker min mor med hele mit hjerte og hun elsker mig, men der er ting som hun har sagt og gjort - som jeg ikke kan slippe fri. For min mor hun siger ting som hun ikke mener når hun bliver vred, og på et tidspunkt sagde hun at hun havde lyst til at tage sit eget liv pga jeg var ligeglad med hende. Jeg blev meget rystet og bange, men da hun faldt lidt ned til ro sagde hun at hun ikke mente det. Jeg ved ikke om det her er alt for personligt til at i kan hjælpe.. men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. for vi har tilgivet hinanden og det skete for et stykke tid siden, men hver gang vi får et lille skænderi ( som er normalt) så det som om at jeg oplever det sammen igen.. Min mor er typen som ikke hænger fast ved fortiden så hun glemmer hurtigt og hvis jeg snakker med hende om det, ville det ikke være særligt fornuftigt... Jeg vil også bare glemme det.. ligesom hende.. Men jeg kan ikke.

GirlTalks svar
Kære du.
Mange tak for dit brev til Pigetanker.
Forhold til forældre kan være rigtig komplicerede, og det lyder til at du virkelig godt kender til den følelse. Jeg hører dig sige, at du elsker din mor og at du også ved at hun elsker dig, hvilket jo er rigtig godt og dejligt. Men jeg hører dig også sige, at det er rigtig svært, at i ikke kan tale sammen rigtigt? Det må være svært.
Har du prøvet at fortælle hende hvad du føler? Sagt til hende at det gør dig ked af det og bange, når hun siger sådan? Jeg oplever selv, at det er bedst at tale om de svære ting på gode dage, hvis du forstår? Altså at du måske kan bringe det op en dag, hvor i ikke skændes eller er uvenner, og så se om det hjælper?
Du er altid velkommen til at skrive i chatten, hvis du har lyst til at tale mere om det eller noget andet.
Kærlig hilsen Mette