Nuria, 19 år
14. maj 2021
Jeg føler mig fagligt udnyttet og som om relationen til mig er ligegyldig for hende
Jeg har en gruppe veninder på studiet, hvor især den ene virker ret distanceret, reserveret og som om hun ikke synes jeg/vi andre er gode nok for hende. Hun har selv mange andre veninder fra folkeskole/gym., mens vi andre mest kun har hinanden (og hende når hun gider at være med). Hun aflyser tit i sidste øjeblik, f.eks. holdt vi en fødselsdag for en af veninderne forleden dag, men hun aflyste dagen inden, og vi andre holdt fødselsdagen uden hende (situationen blev lidt påvirket af, at hun havde aflyst så kort tid inden med noget der lød som en undskyldning). Hun virker kun engageret når det handler om studiet, og chatter kun, når hun vil have noter eller faglige råd. Jeg føler mig fagligt udnyttet og som om relationen til mig er ligegyldig for hende. Jeg får lyst til ikke at bruge noget energi på hende og vores forhold, men det er svært når man studerer sammen. Jeg får tanker om, at hun er for egoistisk og ligeglad med at lære andre (læs: mig) at kende... Samtidig er jeg begyndt at tænke, at det er som om jeg ikke har særlig meget tilfælles med hende/dem i gruppen og at jeg er alene i min interesse i at forbedre og udvide vores relationer, mens de andre bare vil have nogen til at hjælpe sig gn. studiet... f.eks. vil de sjældent bruge tid på at mødes uden for studiet, ikke i biografen, på cafe eller noget.. med undskyldning oma t ville spare penge.. men hun vil heller ikke når det er gratis eller en gåtur, fordi hun ikke vil bruge tid på transport (som er ca 15 min..) eller busbillet... jeg tænker det er synd at være sammen med en gruppe personer i nogle års studietid for så efterfølgende at indse, at man ikke rigtig havde en dyb relation eller har spor meget til fælles - Hvad tænker i om min situation/mine tanker? Er jeg får hård i min kritik og forventninger til andre mennesker? Jeg har prøvet at fortælle mine tanker, men føler mig som 'the odd one out' og som om, at de hurtigt skifter til mere overfladiske emner...

GirlTalks svar
Kære Nuria,
Tak fordi du skriver herind, og tør dele dine tanker og følelser med os!
Du lyder som en utrolig sød person, som rigtig gerne vil have et godt forhold til dem du studerer med. Som jeg forstår det du skriver, så finder du det frustrerende at have overfladiske relationer, med personer som ikke gider at bruge meget tid med hinanden.
Det kan føles meget frustrerende at føle at man giver mere end man selv får, og jeg tror desværre det er noget de fleste mennesker kommer til at opleve.
Jeg synes ikke du er for hård i din kritik og forventninger til andre mennesker, man må godt sætte grænser og stå op for sig selv og ens behov, så jeg synes det er rigtig godt, at du gør dig de overvejelser som du gør.
Ud fra det du skriver, har jeg svært ved at forstå om det kun er en enkelt person eller hele din studiegruppe, som du har det svært ved. Hvis det kun er en den enkelte person, tror jeg at jeg ville tage en privat snak med hende uden de andre i gruppen, så du kan få sat ord på hvordan du har det. Du skriver at du har prøvet at fortælle dine tanker før, men det kan være det har en større virkning at tage snakken under fire øjne. Hvad tænker du om det?
Hvis du har brug for at snakke videre, så er du altid velkommen på chatten, som har åben hver aften <3.
Knus
Dea, Girltalk