Ivaa, 13 år
14. maj 2021
Jeg har lige fundet ud af, at jeg er lesbisk, og er også blevet forelsket i en pige
Jeg har lige fundet ud af at jeg er lesbisk og er også blevet forelsket i en pige. Men hvordan ved jeg om hun også kan lide mig?

GirlTalks svar
Kære Ivaa
Tak fordi du skriver og deler dine tanker. Det er jo vildt dejligt at være forelsket…og det kan være vildt skræmmende samtidigt, især hvis du ikke ved om hende du er forelsket også er vild med dig.
Du kan overveje, om hun viser nogle tegn eller signaler om, at hun kan lide dig. Opsøger hun dig eller viser dig opmærksomhed? Hvordan er hun, når I er sammen? Hvad siger dine venner? Har de mon lagt mærke til, om hun viser tegn på at være forelsket i dig? Måske kan du invitere hende til at mødes og lave noget sammen alene. Det kan være lidt nemmere at snakke sammen og mærke, om der er kemi mellem jer, hvis der ikke er mange andre omkring jer.
En anden mulighed er at fortælle hende, at du kan lide hende og spørge hende, om hun også er interesseret. Det kan virke vildt scary og du må mærke efter, hvor modig du er, men det er nogle gange den eneste måde at finde ud af det på. Det er 3 måder hun kan reagere på:
1.     Hun er interesseret, bliver glad for, du spurgte og vil gerne være sammen med dig.
2.     Hun ved det ikke. Måske har hun ikke overvejet, om hun kunne være interesseret i dig og skal have lidt til at tænke over det. Det er helt normalt, og kommer også lidt an på, hvor afklaret hun er med sin seksualitet.
3.     Hun er ikke interesseret. Hun afviser dig og det er mega nederen.
Det værste der kan ske, er at hun afviser dig. Det vil gøre ondt men man kommer videre med tiden.
At opdage sin seksualitet er en spændende proces og det kan være en stor hjælp at snakke med nogen om det. Har du nogen du har tillid til, som du kan dele din proces med? En forælder, en lærer eller en god veninde måske?
Du er også meget velkommen til at skrive ind til chatten og vende dine tanker med en rådgiver, som sidder klar til at tale med dig.
Kærlige hilsner, Alexia