Elanor, 12 år
14. maj 2021
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har en hel masse problemer
Jeg tror måske jeg er deprimeret eller har angst eller sådan noget- pga. nedlukningen har jeg haft hjemmeskole(heldigvis er det måske ved at være slut) og jeg kan virkelig ikke lide det, jeg har det tit rigtig svært nogengange bliver jeg nød til at lukke ned og sidde og græde lidt for at være klar igen. Foruden det er jeg helt alene hjemme hver dag. Jeg har meget svært ved at overskue at være sammen med andre end min famile, jeg bliver tit helt panisk hvis jeg fir af vide at jeg skal det selvom jeg har det godt når jeg ER sammen med dem. Jeg for det ikke sådan (længere) når jeg skal være sammen med min klasse efter at vi har været sammen hver anden uge… Der er også noget andet- jeg kommer tit(næsten hver dag) op og skændes med mine forældre, det er værst i weekenderne hvor vi tit skændes rigtig voldsomt om formiddagen hvorefter jeg så ender med at trække mig tilbage til mit værelse og er helt vildt ked af det, så meget at jeg ikke kan græde og at der gør helt vildt ondt i min mave og så ender jeg med bare at kigge formålsløst på min telefon resten af dagen. Jeg har det heller ikke så godt med min krop; jeg synes jeg er for tyk.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har en hel masse problemer..........

GirlTalks svar
Kære Elanor
Tusind tak for dit brev. Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig lige nu og hvor er det godt, at du rækker ud og skriver ind til os.
Jeg kan læse, at der er rigtig mange ting som fylder for dig lige nu og jeg kan godt forstå, hvis det hele føles meget uoverskueligt. Det giver rigtig god mening, at det bare føles nemmere at glo i telefonen, bare for at få tankerne lidt på afstand.
Du skriver, at du er meget alene derhjemme, men synes det går bedre med at være sammen med din klasse. Det er dejligt at høre! Lockdown og hjemmeskole har betydet rigtig meget alene tid og det kan være svært at vænne sig til at være sammen med andre igen. Det er rigtig godt og modigt af dig, at du trodser din angst for at mødes med folk og oplever, at det alligevel går godt. Bliv ved med det fordi jeg tror, at frygten forsvinder jo mere du kaster dig ud i at være sammen med andre.
Det lyder rigtig hårdt at skændes med dine forældre. Mon de også har det dårligt med det, selvom det lyder til, at det er blevet en vane for jer? Hvordan vil du have det med at snakke med dem om, hvad det gør ved dig, at I skændes så meget? Og om I sammen kan prøve at finde ud af en måde at kommunikere bedre sammen?
Uanset hvad du vælger er det tungt at gå alene med de tanker og følelser du har. Det er vigtigt at sætte ord på dem og få hjælp og støtte til at overskue tingene. Derfor vil jeg gerne opmuntre dig til at tage fat i nogen, du har tillid til og tale med dem om, hvordan du har det. Det kunne være en lærer, en veninde, eller et andet familiemedlem måske.
Du er også rigtig velkommen til at skrive ind til vores chat, hvis du har lyst til at tale lidt mere om nogle af de tanker der fylder for dig.
Knus fra Alexia