Ester, 12 år
24. maj 2021
Jeg ved ikke, om jeg er vild med min bedste veninde eller bare synes, hun er skide sej
Jeg er i tvivl om min seksualitet og ved ikke om jeg var eller er vild med min bedstevindinde eller bare syntes hun er skide sej

GirlTalks svar
Kære Ester
Først og fremmest tusind tak fordi du skriver ind til GirlTalk. Vi lever i øjeblikket i en tid, hvor der er rigtig stor fokus på køn og de mange forskellige typer af seksualitet, som der findes. Det er i udgangspunktet rigtig godt, men det kan også skabe en masse forvirring og tvivl, som du så fint sætter ord på.
I stedet for at du allerede i en alder af 12 skal tage stilling til hvilken seksualitet, som du er til, så vil jeg opfordre dig til at tænke på situationen lidt anderledes. Har du tænkt lidt over i hvilke situationer tvivlen opstår? Og hvornår du begyndte at have tanker omkring hvorvidt du var til piger?
Det er helt normalt, at du beundrer din bedste veninde. Det må faktisk være rigtig dejligt, at have en veninde som du syntes er skide sej. Men hvis det kun er din bedste veninde, som du føler dig tiltrukket af og ellers ingen andre piger, så er det måske en smule for tideligt at beslutte dig for, om du er til det ene eller det andet køn?
Afslutningsvis vil jeg sige at du har rigtig meget tid til at beslutte dig for hvilket køn, som du er tiltrukket af. Min erfaring er ofte at det er noget, som der giver sig selv med tiden.
Håber mit svar kunne hjælpe. Hvis du har flere spørgsmål, eller gerne vil snakke videre, så er du altid velkommen til at kontakte chatten, som har åbent fra 18-22:30.
Bedste hilsner
Hannah