Anonym, 14 år
09. marts 2021
Jeg har fået mens og vil gerne snakke med min storesøster om det
Jeg bor kun hos min far og har ikke set min mor i 6 år. Men nu har jeg så fået mens og aner ikke hvordan jeg skal sige det. Jeg har en storesøster på 16, jeg ville virkelig gerne sige det til hende, men hun har altid venner eller sin kæreste på besøg, hun har ikke været mere end 5 minutter alen den sidste uge! Ved ikke hvordan jeg skal komme til at snakke med hende. Jeg har en bedste ven som er en dreng, men snakker ikke rigtig med nogle af pigerne. Vil virkelig gerne snakke med nogle om det, for har ingen ide om hvad jeg gør ved bare ikke hvordan jeg skal komme i kontakt med min søster.

GirlTalks svar
Kære dig
Tak for at dele dine tanker, og hvor er det godt at du skriver ind! Jeg forstår godt at du har brug for at tale med nogen om, at du har fået din menstruation, og at det svært at gå rundt med alene. At få sin menstruation er en stor ting for mange piger, og jeg tror mange har oplevet at de ikke ved hvem de skal sige det til, eller at det er grænseoverskridende at dele med en voksen eller en veninde.
Jeg gætter dog på, at din søster gerne vil tale med dig om det, og hjælpe dig med det praktiske. Hun har jo været i præcis samme situation. Jeg forstår godt det er lidt svært at få det sagt, hvis hun hele tiden har gæster. Men kunne du måske hive hende til side eller sende hende en SMS for at sige, at der er noget du gerne vil dele med hende?
Hvis du synes det er for svært, er der så en anden du kan snakke med? F.eks. din lærer eller din far? Nogle gange skal man lige have det ubehagelige overstået, og så føles det måske ikke så angstprovokerende at bede om hjælp til at købe bind eller tale om det en anden gang.
Hvis du har spørgsmål til menstruation, så kan du læse mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/menstruation
Ellers er du også meget velkommen til at skrive ind til chatten, og få en snak om det.
Kærlig hilsen,
Ditte