Oreo, 15 år
09. november 2021
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er til piger. Jeg føler mig ikke seksuelt tiltrukket til drenge, men på samme tid, så kan jeg heller ikke se mig selv med en pige
Hej Girltalk! Jeg er en pige på 15 og jeg er ikke helt sikker på om jeg er til piger.
Jeg føler mig ikke seksuelt tiltrukket til drenge, men på samme tid, så kan jeg heller ikke se mig selv med en pige-
Er det normalt at føle sig sådan her?
Jeg har snakket med mine venner om det før, ikke hvad jeg følte, men hvordan de gavde det med folk der var/er til det samme køn.. de siger at folk selvfølgelig skal gå efter, hvad de føler for, men de synes også at det ville være underligt selv at være- betyder det mon at de ville synes det ville være underligt at have en veninde tiltrukket til samme køn?
Jeg nævnte engang noget om lesbiske/homoseksuelle til min mor og hun spurgte om jeg var til det samme køn. Jeg kunne ikke lide hendes ansigtsudtryk og den måde hun spurgte på, så jeg valgte at svare nej- det endte så med at hun blev helt lettet fordi hun troede jeg var til samme køn..
Men jeg er heller ikke helt sikker- ved bare, at jeg godt kan lide piger.

GirlTalks svar
Kære Oreo
Tusind tak for at skrive ind – det er virkelig modigt, at du har lyst til at dele dine tanker!
Følelser og tiltrækning kan man ikke altid styre, og det kan være så forvirrende. Derfor vil jeg også gerne starte med at sige, at de tanker du går med er helt normale. Mange på din alder oplever at have forskellige overvejelser om sig selv og deres seksualitet, og jeg tænker, at det er en god ting at være nysgerrig på ens seksualitet og at det er nogle overvejelser der gør, at man bliver lidt klogere på sig selv. Det der er vigtigt at huske på er, at vi ikke behøver at definere hvem vi er og hvad vi er til med det samme, det kan sagtens være en proces og det kan ændre sig med tiden – og det er helt okay!
Du skriver, at du har prøvet at snakke med både dine veninder og din mor om at være til piger, og at du er bange for, at de bliver skuffede og ikke synes det er i orden. Først og fremmest, så vil jeg bare sige, at jeg rigtig godt kan forstå, at det kan være overvældende og lidt skræmmende at skulle dele så stor ting om sig selv! Når det så er sagt, så vil jeg også gerne sige, at din seksualitet jo ikke definerer dig som person, og at det derfor heller ikke ændrer på, hvem du er. Derfor tænker jeg helt sikkert heller ikke, at hverken din familie eller venner kommer til at ændre deres syn på dig! Du er jo heldigvis stadig dig, og de elsker dig helt sikkert, uanset din seksualitet eller noget andet.
Jeg har selv en veninde som fortalte mig, at hun var til piger. Jeg blev ret overrasket fordi vi tit havde talt om fyre sammen, så jeg tror også, at jeg så lidt sjov ud i hovedet da hun fortalte mig det. Men hun er stadig en af mine virkelige gode veninder, og jeg holder meget af hende pga. hendes personlighed og ikke pga. Hvem hun er tiltrukket af. Så nogle gange, tror jeg heller ikke, at man skal blive alt for skræmt af folks første reaktion eller ansigtsudtryk, da de måske bare blev overrasket.
Hvis du har lyst eller brug for at snakke mere om dine tanker, så er du også meget velkommen til at skrive ind til os på enten SMS- eller chatrådgivningen - her vil vi altid gerne lytte til, hvad end du har lyst til at dele. Ellers er der også mulighed for at tage kontakt til LGBT+ Danmark (https://lgbt.dk/). De tilbyder også anonym rådgivning via telefon, chat og SMS.
Jeg håber, at mit svar hjælper en lille smule på det hele. Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste, og håber på det bedste for dig <3
Varme hilsner fra Trine