Sunnie, 13 år
03. november 2021
Jeg føler, at jeg er til piger, men er bange for, hvad mine venner og forældre vil sige til det.
Hvad skal man gøre hvis man føler at man er lesbisk men er bange for at sige det til forældre/venner og er bange for at de bliver skuffede og ikke syndes det er ok

GirlTalks svar
Kære dig,
Tusind tak for at skrive ind – det er virkelig modigt, at du har lyst til at dele dine tanker <3
Du skriver, at du ikke helt ved, hvad man skal gøre, hvis man er bange for at sige til sine forældre og venner, at man er til piger. Især fordi du er bange for, at de bliver skuffede og ikke synes det er i orden. Først og fremmest, så vil jeg bare sige, at jeg rigtig godt kan forstå, at det kan være overvældende og lidt skræmmende at skulle dele så store ting om sig selv! Når det så er sagt, så vil jeg også bare gerne sige, at din seksualitet jo ikke definerer dig som person, og at det derfor heller ikke ændrer på, hvem du er <3 Derfor tænker jeg helt sikkert heller ikke, at hverken din familie eller venner kommer til at ændre deres syn på dig! Du er jo heldigvis stadig dig, og de elsker dig helt sikkert, uanset din seksualitet eller noget andet.
Måske kan det hjælpe at tænke på, hvad du selv ville sige til en ven eller familiemedlem, hvis de fortalte dig, at de var til det modsatte køn eksempelvis? For nogen mennesker er det med “andre” seksualiteter stadig meget nyt, derfor kan det være, at de bare er mega nysgerrige og at du kan lære dem en masse nyt! Hvis det er meget svært at skulle fortælle, så kan du måske starte med at sige det til én, som du kender rigtig godt, holder af og er tryg ved? Uanset, så tænker jeg i hvert fald, at dine forældre og venner helt sikkert vil acceptere dig for den du er <3
Hvis du har lyst eller brug for at snakke mere om dine tanker, så er du også meget velkommen til at skrive ind til os på enten chat- eller SMSrådgivningen - her vil vi altid gerne lytte til, hvad end du har lyst til at dele. Ellers er der også mulighed for at tage kontakt til LGBT+ Danmark (https://lgbt.dk/). De tilbyder også anonym rådgivning via telefon, chat og SMS.
Jeg håber, at mit svar hjælper en lille smule på det hele. Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste, og håber på det bedste for dig <3
Kram fra Kiki, GirlTalk