Ella, 16 år
26. november 2021
Mine forældre vil bestemme, hvad jeg skal have på
Jeg kan godt lide mine forældre men på nogle punkter er de meget irriterende. Vi kender nok alle sammen at ens forældre er trælse men jeg føler bare mine kan være lidt for meget. Så lidt baggrundsviden om mig er at jeg elsker mit tøj og farver og det gør mig glad at gå i det tøj som jeg føler mig tilpas i. Jeg har meget pastelfarvet tøj som jeg godt kan lide. Men her kommer mit problem så... mine forældre... de han slet ikke lide det og er nærmest hele tiden efter mig med det.. jeg har mine ynglings bukser som er nogle sorte med pinke lyn. De er virkelig mine ynglings. Men problemet er bare jeg aldrig må have dem på.. altså hvad er der galt med nogle sorte bukser med lyn nu? Mine forældre bliver altid sådan “NEEEEJJJ dem skal du ikke have på! Tag bare dine sorte skinne jeans på” og de bukser er bare nogle jeg ikke kan lide. Jeg føler mig for det første for tynd med dem og så syntes jeg bare de ik er pæne på mig.. men jeg syntes bare at de godt må respektere mig som jeg er og hvad jeg kan lide og det har jeg altså også sagt til dem.. men det er som om de ikke lytter eller hvad man siger... det jo ikke fordi tøjet er upassende så ville det jo være noget helt andet. Og det er ved meget af mit tøj og de siger bare “du skal ikke skulle dig for meget ud” og det er bare træls og det giver mig faktisk også lidt stres at jeg ikke må det jeg vil nu hvor det nok for dem er en lille ting men for mig er det faktisk meget vigtigt og betyder noget. Det har jeg også sagt til dem..

GirlTalks svar
Kære Ella <3
Tusind tak fordi du skriver ind og deler dine tanker. Jeg ved der er mange, som kan relatere til det du skriver.
Det lyder rigtig frustrerende at dine forældre ikke er forståelige overfor din stil og hvad du syntes er fedt at have på. Det tøj vi tager på, er jo også en måde vi udtrykker os, og vi vil heller ikke gå i noget vi føler os utilpas i.
De sorte bukser med lynet, lyder så seje og unikke, dem kan jeg godt forstå du syntes er fede. Det er så sejt du allerede har sagt til dine forældre at det er noget, som betyder meget for dig, men så samtidig vildt frustrerende at de ikke lytter. Hvis du føler du har haft en god snak med dine forældre om hvad det betyder for dig og at hvad deres kommentarer får dig til at føle, og de ikke er modtagelige, tænker jeg du har gjort en rigtig stor indsats i at tage snakken. Det lyder ikke til de har decideret sagt du ikke må, så det er så sejt hvis du bliver ved med at gå i det du syntes er fedt og står ved det, uanset deres kommentarer <3 Det er jo dit valg, din stil, og vigtigst af alt det du føler dig godt i!
Knus Josefine fra Girltalk <3