Emma, 12 år
07. oktober 2021
Efter sommerferien tænker pigerne kun på drenge
Hej jeg er en pige på 12 år. Før sommerferien elskede jeg min klasse, men har efter sommerferien er det eneste pigerne tænker på drenge og at være populær.
Føler mig altid ignoreret når os piger og drenge er sammen.
Overvejer at flytte skole, men vil alligevel ikke flytte skole. Er ret forvirret

GirlTalks svar
Kære Emma,
Mange tak for at skrive ind til vores brevkasse, og dele dine tanker med os. Det kræver mod at åbne op omkring det man føler, og det mod besidder du – godt gået!
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret over situationen med din klasse. Det lyder som om, der er sket et fokusskift hos dine klassekammerater, der simpelthen gør, at de glemmer at være gode venner for dig. Du beskriver, at du føler dig ignoreret af dem, når I er sammen både piger og drenge. Det er en vildt ubehagelig følelse og jeg er ked af at høre, at det er sådan du har det. Du fortjener at blive hørt og set. <3
For mig lyder det som om, at flere af dine klassekammerater er ved at udvikle sig og indtræde i puberteten, og det kan være en forklaring på, hvorfor de har ændret sig over sommeren. Jeg kan huske at jeg også selv synes, at det var svært at gå i skole da jeg var 12 år gammel. De andre i min klasse var et år ældre end mig, havde fået menstruation og snakkede kun om drenge. Og jeg synes altså, at det var ret kedeligt. Men jeg fik hurtigt øje på de få andre i klassen, som gik op i andre ting end kærester og popularitet. Og vi slog os sammen, og havde det super sjovt sammen. Selvom vi ikke var de populære børn i den tid, var vi uden tvivl dem, der havde det sjovest. Nu, mange år senere, er jeg stolt af, at vi kom igennem de svære teenage-år sammen, og at vi ikke lod andre bestemme hvad vi skulle mene var sejt eller spændende. Mine venner fra den tid hed Rune og Nicole. Måske du kan prøve at undersøge, om din klasse også har en “Rune og Nicole”?
Selvom jeg ikke ved meget om den klasse du går i, ved jeg til gengæld, at det kan være ret hårdt at skifte skole. Så hvis du er klar til at give din nuværende klasse en chance mere, tror jeg at det er en god idé.
Men hvis du alligevel synes, at det er for galt med klassen, kan det være at du skal fortælle om det til nogle voksne i dit liv. Måske kunne det være rart at tale med dine forældre eller en lærer på skolen om hvordan du har det? Jeg ved godt, at det kan virke lidt grænseoverskridende at åbne sig op over for andre, men min erfaring siger mig, at det ofte fører noget rigtig godt med sig. Hvem ved, måske sidder de parat med nogle gode svar? Eller måske kan de være der til at lytte og støtte dig?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive ind til os i chatten, hvis du har lyst til at snakke mere om det hele. <3
Jeg håber at du finder ud af det med klassen, og at resten af skoleåret bliver rigtig sjovt og spændende for dig.