Sally, 11 år
13. oktober 2021
Hvordan fortæller jeg min mor, at jeg ikke vil snakke med hende om menstruation?
Jeg har lige fået mens, og min mor vil altid hjælpe mig og snakke med mig om det. Men hvordan fortæller jeg hende at jeg ikke vil snakke med hende om det? Håber nogle kan hjælpe mig.

GirlTalks svar
Kære Sally,
Hvor er det bare sejt, at du kan række ud efter hjælpen, når du har brug for den! :)
Nu skriver du ikke noget om, hvorfor du ikke har lyst til at tale med din mor om det eller om, hvordan dit forhold til hende i øvrigt er, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig alligevel.
At få sin menstruation er en rigtig stor ting og det kan være en svær situation at stå i, så jeg bliver rigtig glad for at høre, at du har en mor, som gerne vil hjælpe dig og snakke med dig om det. Det er faktisk ikke en selvfølge, og derfor synes jeg også, at det er en god måde at starte samtalen ud. Det lyder også som om, at du faktisk skriver ind, fordi du godt ved, at det kan være hårdt for hende at høre og ikke ønsker at såre hende. Det er virkelig smukt at tage hensyn til andre menneskers følelser på den måde - det siger meget om dig, og at du har et godt hjerte.
Hvis jeg stod i din situation, ville jeg sige noget i retning af: ”Jeg sætter virkelig stor pris på, at du vil hjælpe mig, så tak for at være der for mig, men jeg har faktisk ikke så meget lyst til at snakke med dig om det. Jeg skal nok komme til dig, hvis jeg får brug for det.”.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen :)
Jeg sender en stor krammer din vej og ønsker dig al held og lykke med det <3 Jeg er sikker på din mor vil kunne forstå det!
Kærlig hilsen Maria fra GirlTalk <3