A. K., 12 år
13. oktober 2021
Jeg er til piger og er bange for at sige det til mine forældre
Hej så jeg har fundet ud af for et stykke tid siden at jeg var til piger, og jeg tror lidt at mine forældre er lidt imod det med at to piger/drenge er sammen og er bange for at sige det til dem. Hvad skal jeg gøre??

GirlTalks svar
Kære A.K
Tak for dit modige brev. Hvor er det dejligt at høre, at du har fundet dig selv, og jeg synes det er mega sejt, at du står ved dig selv og din seksualitet ❤
Du skriver, at du er bange for at sige til dine forældre, at du er til piger, fordi du tror de er imod, at to piger eller to drenge er sammen. Til det vil jeg gerne starte med at sige, at din seksualitet jo ikke definerer dig som person, og at det ikke ændrer på hvem du er ❤ Det betyder blot, at du bliver forelsket i piger og ikke i drenge, men du er jo stadigvæk A.K – og du er stadig dine forældres datter. Jeg er sikker på, at dine forældre nok skal huske, at du stadig er den samme 😊
Når det så er sagt, så kan jeg rigtig godt forstå din bekymring for, om dine forældre vil acceptere det, og jeg kan også godt forstå, hvis du synes det er lidt overvældende at skulle fortælle det til dem. Det er stadig nyt for mange, at der er andre ”måder” at være menneske på, og at køn og seksualitet ikke er så enkelt og firkantet, som man tidligere har tænkt, at det var. Derfor kan det måske også godt være, at dine forældre kan have svært ved at forså, at man kan lide det samme køn, men jeg er sikker på at de rigtig gerne vil acceptere det og dig alligevel. ❤
Hvis du synes, det er svært at skulle sige det til dine forældre, kan du måske i første omgang øve dig i at sige det højt ved at fortælle det til en anden. Måske en som du kender rigtig godt og som du ved holder af dig, for den du er? Det kan være, at du har en rigtig god ven/veninde, en søskende eller en lærer/pædagog på skolen, som du stoler på, og som er rar at snakke med? 😊
Du er også altid meget velkommen til at skrive til os på vores chat- og SMSrådgivning, hvis du skulle få lyst til at snakke lidt mere med et andet menneske, der accepterer dig for den du er. Jeg kan også varmt anbefale dig at tage kontakt til LGBT+ Danmark (https://lgbt.dk/). Her kan du også få anonym rådgivning via telefon, chat og SMS af en rådgiver, der har stor erfaring med spørgsmål om bl.a. seksualitet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover ❤
Husk at vi alle har ret til at elske dem, vi elsker – uanset køn. Og at dine forældre elsker dig ubetinget.
Kæmpe kram fra Maja, GirlTalk