Ida, 16 år
25. april 2022
Jeg synes bare verden er umulig at få fred i. Der skal altid være noget.
Kære brevkasse.
Lige som intro døde min far i 2019 af kræft. Jeg har en søster og min mor.
Lige nu går jeg på efterskole for 2. År i streg, så er ikke så ofte hjemme.
Min mor, når jeg er hjemme, ringer eller andet. Der virker hun meget sur og irriteret, man har slet ikke lyst til at snakke med hende, for så bliver hun sur, råber af en. Hver gang jeg er hjemme, bliver hun så sur. Det er over de mindste ting. Sådan noget som man ikke har stillet sin stol ind, eller man ikke lige fik smidt de par bukser til vask.
Da jeg fik et 4 tal i årskarakter, skreg hun af mig og sagde jeg skulle se indad, det var for ringe. Alt var galt. Jeg er bange for at snakke med hende om ting, da hun altid bliver sur. Hun ved for eksempel ikke, jeg ikke er med til svømning, fordi da jeg forsøgte fortælle hende jeg havde vandskræk, blev hun igen sur og sagde jeg jo heller ikke gjorde noget for at forbedre det.
Hendes vennepar, de bedste venner hun har. Hun sætter virkeligt pris på dem, men kommer altid med bemærkninger som “jeg kan bare ikke tage det seriøst at de ikke vil det der, men tager ud og spise i stedet”. Det er sådan nogle jalousi bemærkninger.
Hun nægter at kører mig op på efterskolen, fordi det er dyrre. Hun blev sur over jeg skulle have mere end 1 taske med derop første dag, for så blev hun jo nødt til at køre mig. Jeg er måske blevet hentet 3 gange og kørt derop 4. Det er i løbet af et helt skoleår.
Hun sagde så også i går, at hun virkeligt er i pengenød. Hun betaler efterskole, hus og har også sig selv. Hun er nødt til at spare på mad, da alt er blevet så meget dyre. Jeg kan ikke rigtigt gøre noget ved det, men det rører mig virkeligt, fordi jeg mærker det ikke når jeg er på efterskolen. Men hvis hun er nødt til at spare på mad og ikke kan sove om natten, fordi hun er bange for pengene slipper op. Så skal hun jo have hjælp på en eller anden måde.
Nok om det, så oveni min mor er træls, så har min farfar også muligvis fået konstateret parkinson, efter de i et år - 1,5 ikke har kunne finde ud af hvad han fejlede. Det rører mig meget, da det er min farmor og farfar jeg fortæller alt til. De ved jeg ikke er med til svømning og alt det møg der sker.
Jeg synes bare verden er umulig at få fred i. Der skal altid være noget. Min hjerne er totalt overvældet. Jeg kan ikke engang snakke end min kontaktlære om det, for han har ikke sagt et ord til mig i 2 uger.
Så mange hilsner fra pigen der ikke ved hvad hun skal gøre af sig selv og hvad hun skal gøre.

GirlTalks svar
Hej Ida
Jeg vil gerne starte med at rose dig. Du er rigtig god til at sætte ord på
hvordan du har det. Mega sejt du tør at åbne dig op og skrive til os! <3
Jeg er ked af, din situation derhjemme med din mor. Du beskriver mange ting, som
der sker derhjemme, og jeg kan godt forstå at du føler dig påvirket.
Det lyder lidt til, at du ikke rigtig tør at snakke med din mor om hvad der sker
i dit liv. Det må være svært, ikke at kunne snakke med hende, om de ting der fylder
for dig.
Jeg tænker, at hvis jeg var i din situation, så ville jeg måske ønske, at min mor
kunne forklare mig hvorfor hun reagerer som hun gør. Har du tænkt på, hvorfor hun
reagerer som hun gør?
En idé kunne være at spørge hende og fortælle hende, at det påvirker dig
Det kunne være, at hvis hun hører hvordan du har det med det, så kan det sætte
nogle tanker i gang hos hende også?
Det lyder nemlig til, at hun måske har det svært, og har brug for
at få sat tingene i perspektiv, hvilket samtidig kunne give dig en forklaring på
hendes opførsel?
Jeg kan godt forstå, at du føler dig påvirket af din mors økonomiske situation, når
du også selv hører hende fortælle dig om det. Jeg håber dog, at du vil huske, at din
mor er den ''voksne'' i jeres relation. Det er helt forståeligt situationen påvirker
dig, men jeg tænker, at din mor skal handle på situationen, og jeg håber ikke, at du
vil tage ansvar for det.
Det lyder så bare så dejligt, at du har din farmor og farfar som du kan snakke med. Jeg er
dog rigtig ked af, at din farfar muligvis er syg. Jeg forestiller mig, at du er bekymret
for at miste en, som du netop kan dele det hele med? Har du snakket med din farmor om
hvordan i eventuelt sammen kunne komme igennem det?
Hvis du har brug for at skrive mere omkring det hele, er du mere end velkommen til
at skrive ind på vores chat eller SMS.
Knus til dig! <3