Den triste pige, 16 år
25. august 2022
Jeg føler mig overset og ligegyldig
Hej. Jeg er en 16 årig pige som lige er startet på gym. Der er ret meget aldersforskel på mig og mine klasse kammerater og det har jeg egentligt ikke kunne mærke før nu. Så kommer jeg så til en klasse fest og de sidder og snakker om sex og ditten og datten hvor jeg bare sidder tilbage og aldrig har fået mit først kys. Jeg føler mig overset og udenfor. Så er der så den her dreng som er ret flot, men jeg tror sku mere han ser sig selv i en storebror rolle. Vi snakkede okay meget sammen men jeg fik bare ikke den samme Vibe. Og aldrig i mit liv ville jeg turde spørge ham. Jeg føler mig overset og ligegyldig. Folk snakkede jo en smule med mig men det var måske også nok fordi jeg var sidste mulighed. Jeg begynder og tvivle på mig selv. Jeg er rigtig god i skolen men det her sociale er jeg bare så træt af. Jeg savner min folkeskole klasse :( og jeg kan bare jeg mærke jeg har er tomt ensomt hul i mit bryst og jeg har ingen løsning på problemet. Mine folkeskole veninder har det godt i deres klasse og vi vokser måske også lidt fra hinaden. Jeg kan ikke overskue det mere😔

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev – hvor er det godt, at du skriver ind til os og deler dine tanker! <3
Jeg er ked af at høre, at du er trist, og jeg får med det samme lyst til at give dig et stort kram, for jeg kender godt den følelse, du har i kroppen lige nu. Det kan være rigtig svært at starte et nyt sted med en masse nye mennesker. Jeg kan godt forstå, at du synes, det kan være svært, og at du savner din folkeskole. Det er meget almindeligt at føle, som du gør, når man skifter fra folkeskole til gymnasium, og jeg ved, at rigtig mange får samme følelser som dig. Jeg synes, at det er mega sejt, at du tog med til festen, selvom du har det, som du har, og de andre er meget ældre. Det kan være virkelig svært, når de andre snakker om noget, hvor du føler dig udenfor og ikke kan snakke med. Men det lyder som om, at du fik snakket med ham fyren lidt. Uanset om han føler sig som en storebror eller ej, så har han haft lyst til at snakke med dig.
Det kan også tage tid at finde nogle venner på gymnasiet, og det hele kan hurtigt komme til at føles tomt, som du beskriver. Det kan være rigtig hårdt at føle et tomt hul i brystet, men jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste, der føler sådan. Det er også meget ubehageligt at føle sig overset! Har du lagt mærke til, om der er andre på gymnasiet, som kunne have det på samme måde som dig? Det kan også være nogle uden for din klasse. Det kan være, at du kan prøve at snakke med nogle af dem. Det kan også være, at du kan ses lidt med nogle af dine gamle venner fra folkeskolen lidt her i starten, hvor det er svært på gymnasiet?
Du må altid skrive til os i rådgivningen, hvis du har brug for at snakke mere om det! Vi har åbent hver aften<3
De varmeste hilsner  Anna