Natasha, 12 år
16. august 2022
Hvordan føles forelskelse?
Hej.
Jeg går i 5. Klasse og har en del spørgsmål om hvordan det er med forelskelse. I min klasse er vi begyndt at mødes med hinanden nede i byen og andet. De fleste synes det er sjovt at lege S, P eller K og andre lege i den retning det synes jeg egentlig også men nogen gange forstår jeg bare ikke hvorfor det hele skal handle om at være kærester eller forelsket man kan knap nok snakke med en dreng uden en eller anden påpeger det jeg vil egentlig bare helst springe den del over og bare være venner med dem og jeg ved jeg ikke er den eneste der har det sådan. Drengene har bare et fællesskab der fungere anerledes en det vi piger har de udfordrer hinanden og har ligesom en gruppe alle gerne vil være en del af og de frygter allesammen at blive holdt udenfor ved f.eks. at blive drillet med at være kærester med en eller anden selvom de jo kun gør det for sjov. Derudover er der en dreng jeg måske kan lide jeg ved det ikke helt, hvordan føles forelskelse overhovedet? er der bare en lille ting jeg ikke bør gå mere op i eller bør jeg gøre noget ved det? Hvordan er det overhovedet og have en kæreste når man er på min alder? Jeg ved ikke engang om vi snakker særlig godt sammen kun os. Jeg har det tit med at blive meget indelukket når jeg er sammen med folk jeg ikke kender så godt uden en af mine venner også er der. Jeg er en del sammen med ham hvor der både er nogen af hans og mine venner og føler måske også han er interesseret men ved ikke engang om jeg har lyst til at få en kæreste? Jeg har en veninde der var meget forelsket på et tidspunkt og gjorde nogen ret vilde ting men jeg føler slet ikke det er ligesom det var med hende er man så overhovedet forelsket? Skal man være helt skudt i nogen for at være kærester med dem? Der var en anden dreng der kunne lide mig for et stykke tid siden men ham gav jeg bare den kolde skulder ikke at jeg fortryder det, vi var til en festen aften hvor vi endte med at sidde meget tæt og jeg tror han følte vi havde noget men det gjorde jeg overhovedet ikke. Hvad hvis jeg afviser ham på samme måde eller selv bliver afvist på samme måde?
Ved det var en del spørgsmål men håber du kan svare på dem.
Mvh. Natasha

GirlTalks svar
Kære Natasha
Tak for at skrive herind. Det er sejt <3
Det lyder til at der er mange tanker, der fylder hos dig. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er fedt, at det hele skal handle om at være kærester eller forelsket. Det kan være svært nogle gange, at finde balancen. Har du prøvet at sige til dine venner, at du ikke synes, at det er fedt, at det bliver påpeget, når du snakker med en dreng? At det ikke nødvendigvis betyder, at det er fordi du kan lide ham, men fordi at du gerne vil være venner. Jeg håber, at dine venner vil kunne forestå dig, hvis du snakker med dem om det og fortæller dem, hvordan du har det omkring det <3
I forhold til dine spørgsmål om forelskelse, så kan jeg virkelig godt forstå og ikke mindst relatere til dine spørgsmål. Jeg husker også, at det var svært at rumme første gang og svært at finde ud, om man var forelsket eller bare kunne lide en. Det er svært for mig, at svare på, hvornår man er forelsket, fordi det er så forskelligt hvilke følelser der kommer frem. Men hvis du tænker på ham ofte og mærker at du får sommerfugle i maven, når du tænker på ham og ser ham, så kan det være, at du måske synes at han er lidt sødere end en ven.
Du skriver, at du ikke engang ved, om du har lyst til at få en kæreste -  det kan være, at du skal prøve at tage én dag af gangen og mærke efter, hvordan din eventuelle følelser for ham udvikler sig. Det lyder nemlig til, at du tænker meget på fremtiden, så det kan være, at det ville være nemmere for dig, at prøve at tage det én dag af gangen. Det kan være, at dig og ham drengen skal prøve at mødes alene og lave noget sammen, så kan det være at det hjælper dig med at blive klogere på, hvad du synes om ham. Min erfaring er nemlig, at det kan være svært at lære en anden person bedre at kende, hvis der er mange til stede. Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for om du bliver afvist ham eller at du kommer til afvise ham. Jeg kunne forestille mig, at jo mere tid du bruger med ham, jo mere vil du kunne mærke, om han kan lide dig, og også om du kan lide ham og på den måde, vil det også være nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger <3
Jeg håber, at mine svar giver mening for dig, og ellers er du altid velkommen til at skrive ind til rådgivningen <3
De kærligste hilsner
Rachel