Therese , 12 år
03. februar 2022
Der et eller andet der siger at det ikke var godt nok
Jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre med mig selv, flyttede skole for ca 2 måneder siden og føler ikke rigtig jeg passer ind. Jeg har mange venner og veninder, men jeg føler mig alligevel altid alene. Har det også virkelig hårdt derhjemme fordi jeg er den ældste af mig og mine søskende, så det er altid mig der for skylden for alt mine søstre gør, og det er også altid mig der bliver skældt ud. Jeg er også meget bekymret fordi jeg ikke har fået min menstruation fordi jeg tit for noget som føles som menstruationskramper, har også haft udflåd i snart 3 år, jeg ved virkelig ikke om det er normalt. Jeg kan heller ikke få mig selv til at spise fordi min gamle bedste veninde kaldte mig tyk. Jeg begyndte også at cutte i slutningen af november 2021 og jeg ved ik hvad jeg skal gøre, jeg kan ikke lade være, fordi at når jeg gør det er der et eller andet der siger at det ikke var godt nok og at jeg skal gøre det igen fordi det ikke gjorde nok ondt eller at det ikke blødte nok. Jeg håber i kan hjælpe mig.

GirlTalks svar
Hej søde skønne Therese. Tusinde tak for at du skriver herind - det er så sejt og så modigt af dig at åbne op om alle de tanker og følelser du bærer rundt på. Det lyder ikke rart, med alt det du går igennem for tiden og jeg kan godt forstå at du synes det er svært.
Det lyder som om der er rigtig mange forskellige ting, der fylder inde i dig - skoleskift, ensomhed, skældud, pubertet, spisevaner og at cutte. Jeg kan mærke at jeg får lyst til at give dig et kæmpe kram, når jeg hører om alle dine bekymringer. Du skal vide at jeg er her for dig. Du er perfekt og god nok som du er. Det hele skal nok gå <3
Du skriver ind om mange forskellige ting. Det er lidt svært at komme i dybden med det hele, i et brev, da jeg ikke kan spørge ind til dig og de forskellige problemstillinger. Men jeg vil gøre mit bedste. Jeg vil også råde dig til at skrive til GirlTalks online chat-rådgivning, den har åbent hver aften og der sidder altid en rådgiver klar til at skrive med dig <3.
Jeg oplever mange piger der skriver ind med de samme tanker som dig. Jeg kan også godt selv nikke genkendende til nogle af dine tanker. For eksempel følelsen af at have gode venner, men alligevel føle sig alene og at man ikke passer ind. Det er ikke rart og man kan nemt føle sig meget ensom. For mig hjalp det at åbne op og tale med mine venner om det. Kunne du overveje det? Ligesom du har været så sej at åbne op for mig. Måske er der nogen af dine venner, ligesom mig, der har det på samme måde. Ellers kan du også overveje om der er nogle af de andre i klassen, så du kunne have lyst til at lærer bedre at kende? <3
I forhold til dine tanker om menstruation, så synes jeg det lyder som om at du er helt normal, sund og rask. I din alder sker der en helt masse forandringer i kroppen og nogle af dem skal man lige vænne sig til. Jeg vil dog råde dig til at snakke med din læge, så du kan få lidt ro i maven.
Du skriver at du synes det er hårdt derhjemme. At du får skylden for det dine søstre gør og derfor får skæld ud. Det kan godt forstå ikke er rart! Jeg kender det også godt selv, da jeg også selv er storesøster. Jeg kunne forestille mig at du måske går rundt med lidt ondt i maven, når du er derhjemme og følelsen af hele tiden at gøre noget forkert. Har du talt med dine forældre om det? Hvis det er lidt svært at tale med dine forældre om det, kan du også tale med en anden voksen du føler dig tæt med. En bedsteforælder, moster/onkel, venindes forælder eller en lærer.
Når du deler dine tanker omkring spisevaner og selvskade, bliver jeg bekymret. Sådan burde du ikke have det og jeg ville igen ønske at jeg kunne give dig det største kram og fortælle dig at du er dig og du er helt perfekt som du er!
I din alder er din krop i gang med at vokse og ændrer sig, og det er helt helt normalt! Derfor er det så vigtigt at få en masse lækker mad, så kroppen kan have energi til at vokse, som den skal. At din veninde kalder dig tyk, er slet ikke okay! og jeg er ked af at hører at det har påvirket dig så meget. Du må huske at det har intet med dig at gøre, det er en usikkerhed inde i hende, der fylder, og det er ikke dit problem!
Du skriver at du ikke kan lade være med at cutte og at der er noget inde i dig, der siger at du ikke gjorde det godt nok. Det må være rigtig svært at have det på den måde. Det er der ingen der fortjener. Du fortjener hverken at bløde eller at have ondt. Din hud er fin, blød og helt perfekt.
Det bekymrer mig og det er vigtigt at du taler med nogen om dine tanker. Du kan tale med nogen du føler dig tryg ved. Der er altid hjælp at hente. Du er værdifuld og du fortjener at have det godt i dig selv og være glad <3
Du er også meget velkommen til at skrive ind til GirlTalks online chatrådgivning, med dine tanker om selvskade. Vi er her for dig og vi sidder klar til at hjælpe hver aften! <3
Kære Therese. Jeg håber det her svar gav dig en lille smule hjælp og ro i sindet. Det lyder ikke nemt at være dig for tiden. Jeg er så mega glad for at du skrev herind. Du er så sej og du fortjener alt det bedste. Du er altid velkommen til at skrive til Pigetanker, SMS- eller chatrådgivningen, en anden gang.
Mange knus fra Rosa <3