Mig, 14 år
18. juli 2022
De mobber mig for sjov
Nogle af mine venner har i noget tid mobbet mig for sjov, med ting jeg ikke rigtig kan gøre noget ved:\/ De siger at de gør det fordi at jeg ikke gør noget ved det og\/eller ikke svarer igen, men jeg ved at hvis jeg gør det, så begynder de bare at nævne det hele tiden. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fortælle dem, at jeg ikke synes det er sjovt på en god måde.

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak for dit brev herind til Girltalk. Jeg er glad for, at du deler dine tanker. Det er vigtigt og modigt, at kunne tale om, hvordan man går og har det, og det har du jo gjort her.
Det lyder som om, at nogle af dine venner er rigtig tarvelige mod dig for tiden. Jeg er ked af, at du føler dig “mobbet for sjov”, det lyder bestemt ikke sjovt!
Jeg kender godt til, at have venner og veninder der driller for sjov, selvom man egentlig ikke synes, at det er sjovt. Men det lyder til, at dine venner ikke helt forstår eller respekterer dine grænser. Jeg er især ked af, at de mobber dig med nogle ting “du ikke kan gøre noget ved”. Selvom du kunne gøre noget ved dem, ville det hverken være grund til, at drille eller grund til, at du skulle ændre på dig selv.
Det er bestemt heller ikke i orden, at de bliver ved, og begrunder det med, at du bare kan svare igen. Der burde de absolut forstå, at du ikke synes deres kommentarer er rare.
Jeg synes, at det er sindssygt sejt, at du har mod på at fortælle dem hvordan du har det! Og at du har taget første skridt, og skrevet herind. Det er helt sikkert den rigtige løsning, at konfrontere dem, så de ved, at det ikke er okay.  Men jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal fortælle dem det på en god måde. Måske er der en, som du er lidt bedre venner med end de andre, som du kan tage til side og fortælle om det på enehånd? Det kan også være, at du kan skrive det på besked? Det kan hjælpe at formulere det klart og tydeligt, og have tid til at tænke over dine svar, hvis de skulle være imod dig.  Ellers kan det være, at du kan tage fat i din lærer eller en anden kontaktperson nær dig, som kan hjælpe med at håndtere det.
Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig lidt!
Uanset hvordan det ender, skal du i hvert fald vide, at du er værdifuld og perfekt som du er! Og selvom de driller dig med ting, som du ikke kan gøre noget ved, så skal du heller aldrig ændre på dig selv, fordi nogle andre siger det <3
Jeg er sikker på, at du har modet til at konfrontere dine venner, og jeg håber at de er forstående og tager godt imod det.
Du får et stort knus med på vejen herfra i hvert fald <3
Kærlig hilsen Sara