Rosa, 14 år
11. maj 2022
Min mor siger altid at jeg overdriver
min mor siger jeg atlid må snakke med hende men jeg føler hun bliver irreteret\/sur hvær gang jeg prøver, og hun siger altid jeg overdriver og ved ik hvad jeg skal gøre?

GirlTalks svar
Kære Rosa,
Det lyder rigtig frustrerende og jeg er ked af at høre, hvad du går igennem. Jeg vil gerne starte med at rose dig for at skrive til os. Det er jo vigtigt at kunne tale med sin mor, så det er godt du spørger om hjælp til, hvad du skal gøre.
Jeg kan forstå, at din mor ofte siger at du overdriver når du prøver at tale med hende og det tænker jeg må være rigtig svært. Dine følelser og tanker er jo virkelige for dig, og selvom de kan virke voldsomme for andre, så er det sådan for dig og det er okay! Jeg tror at den bedste løsning er, at fortælle din mor hvordan du har det og, hvad du tænker - altså, at du føler, hun bliver irriteret, når du prøver at snakke med hende. Du kan også sige, at det giver dig mindre lyst til at snakke med hende i fremtiden, når hun reagerer på den måde - så tror jeg helt sikkert, hun vil prøve at ændre det.
Noget andet, du kan gøre, er at forberede hende på det hver gang, du vil snakke med hende om noget ved bare at sige: “Mor, der er noget jeg gerne lige vil tale med dig om.”. Og evt. supplerer med, hvordan du har brug for, at hun er der for dig fx bare lytter til dig, støtter dig, er kærlig eller hjælper dig/giver dig råd.
Du må i hvert fald have alt muligt held og lykke. Jeg er sikker på at det nok skal løse sig!
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget, og hvis du stadig har brug for hjælp eller har brug for hjælp til noget andet, så er du selvfølgelig velkommen til at skrive ind igen enten til Pigetanker, chatten eller på SMS.
Mange hilsner Maria fra GirlTalk <3