L, 15 år
25. november 2022
Nu gik det galt igen
Hej girltalk
Jeg er en 15 årig pige
Her de sidste par år har jeg haft mange problemer med lavt selvværd og spiseforstyrrelser, og nu efter næsten et år uden selvskade gik det så galt igen...
Jeg er næsten overbevist over at det er spiseforstyrrelsens skyld at jeg er havnet i mine gamle vaner igen, så nu har jeg det sygt dårligt over det...
Jeg prøvede for ikke så lang tid siden at komme ind i sundere spisevaner, men det gik så i vasken. Så nu er det hele bare i vejen.

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev - hvor er du bare sej, at du skriver herind og deler dine tanker <3
Det lyder som om, at du har haft nogle rigtig hårde år. Jeg får lyst til at skrive til dig, at du ikke er alene med de svære følelser, du har - der er rigtig mange, der går eller har gået gennem lignende situationer. Hvis jeg kunne, ville jeg give dig et kram <3
Det gør mig ondt at høre, at du synes det hele er i vejen, og at du har det så dårligt. Samtidig kan jeg godt blive lidt bekymret for dig ift. både spiseforstyrrelse og selvskade. Det er muligt at komme videre og få det godt igen, men det er så vigtigt at få fat i nogen, der kan hjælpe. Derfor er det så sejt og modigt, at du har "sagt det højt" her til mig. Jeg kan læse, at du er rigtig stærk - du har én gang tidligere har haft stoppet med selvskade, og bare det at du skriver herind viser mig, at du rigtig gerne vil have det bedre. Det er første skridt!
Jeg tænker, om du har nogle tæt på dig, som du har delt dine tanker med? Det kan være ekstra hårdt at gå rundt med tunge følelser alene, og jeg oplever selv, at svære ting bliver lidt nemmere, når jeg deler dem. Har du måske en god veninde, din mor, en kusine, din lærer eller en helt anden, du er tryg ved, som du har mod på at sige det højt til? Det kan være svært og grænseoverskridende at fortælle andre hvordan man har det indeni, men det kan føles som en stor lettelse, når det er gjort.
Hvis du får mod på at snakke med en af dine nærmeste om det, kan de hjælpe dig med, hvor du kan finde professionel hjælp. Ellers vil jeg gerne fortælle dig om LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Dem kan du finde på www.lmsos.dk. De har både telefon-, chat- og SMS-rådgivning, og de har også mulighed for støtte- og kontaktpersoner, og de har rigtig god forstand på lige præcis dine problemstillinger. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive ind til os på Girltalk!
Jeg ønsker dig alt det bedste <3
Kram fra
Linea