L, 15 år
25. november 2022
Det føles lidt mærkeligt at kysse hende
Hej girltalk
Jeg er en lesbisk pige på 15 år
I sommers blev jeg kærester med en af mine bedste venner, og vi har det så godt sammen<3
Dog føles det lidt mærkeligt at kysse hende, både fordi jeg har lidt internaliseret homofobi, men ogs fordi vi startede med at være venner i over 2 år før vi kom sammen.
Hun er ogs næsten 2 år yngre end mig(jeg har fødelsdag tidligt, hun har sent på året) så jeg vil heller ikke bryde hendes grænser.
Vi har kysset flere gange, men det er såen lidt akavet fordi vi er mest sammen når vi er sammen med andre(vi rider samme sted) så vi vil ikk så gerne opdages.
Selv er jeg basically ude(jeg føler ik det nødvendigt - så skjuler det ik) og alle vores venner ved ogs godt vi er sammen, men ja...
Vi er begge lidt introverte personersom ogs har lidt social angst, så vi har det begge lidt svært med andre folk. Hun er ikke rigtigt ude til andre end hendes venner, så er også bange for at komme til at out hende før hun er klar.
Ved virkelig ik hvordan det skulle blive mere casuel for os at kysse og såen...

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev - hvor er du bare sej, at du skriver herind og deler dine tanker <3
Først vil jeg sige at det lyder mega dejligt at du har fået en sød kæreste og at I har det godt sammen!
Ud fra det du har skrevet kan jeg forstå, at du godt kan føle at det er mærkeligt at kysse med din kæreste. Du skriver at det både bunder i, at I før har været venner og du også har en lidt internaliseret homofobi. Jeg tror at mange nye par, som først har været venner, synes det kan være lidt akavet i starten af forholdet, hvilket er helt normalt. Selvom alle følelserne er der, kan det være svært at omstille sig, hvis man har været vant til at forholdet har været venskabeligt før. Jeg synes det lyder super betænksomt af dig, at du gerne vil tage hensyn til hendes grænser og det tænker jeg er en god idé!
Ift. din internaliseret homofobi, bliver jeg lidt nysgerrig på hvad det handler om og hvilke følelser og tanker det skaber hos dig? Det lyder umiddelbart rigtig svært at have det sådan, så hvad tænker du er årsagen til at det er sådan du har det? Har du eventuelt fortalt nogen om det? Det kan være en god idé for dig, at være nysgerrig på, hvorfor du har det sådan, tænker jeg<3
Du skriver at du gerne ville have at tingene mellem jer blev mere casual - hvilket jeg godt kan forstå. Derfor får det mig til at tænke på, om du har talt med din kæreste omkring det du har skrevet i dit brev? Hvis ikke, kunne det så være en mulighed at dele dine tanker med hende? Min erfaring er, at når man får talt om "elefanten i rummet", så hjælper det ofte. Både fordi man får lettet sine tanker, men også fordi man kommunikerer med sin kæreste om, hvilke behov, tanker eller drømme man har - og på den måde kan man få en bedre forståelse og tryghed hos hinanden.
Jeg håber at mit svar kunne give dig lidt, og du er altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning <3
Kæmpe GirlTalk kram herfra!