Pige, 12 år
25. november 2022
Jeg har på det sidste haft dårlig samvittighed over at spise slik og kage
Kære brevkasse
Jeg har på det sidste haft dårlig samvittighed over at spise slik og kage og andet usundt. Jeg får dårlig samvittighed over det konstant, og prøver at lade vær med a spise helt så meget slik. Men det er bare svært, for hver gang jeg er sammen med mine venner får vi altid slik... jeg prøver at lade vær med a spise så meget af det, men ender alligevel altid med a spise ret så meget. Jeg turer heller ikke sige det til nogen for hvad nu hvis de syntes det er åndssvagt, eller at jeg er dum? Og så har jeg også følt mig mere tyk end de andre fra min klasse, som næsten alle går til dans, gymnastik eller andet aktivt sport. Jeg selv går kun til Bueskydning, som ikke er særlig aktivt. Jeg har ikke snakket med nogen om noget af det her... og ved heller ikke om jeg turer...

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit brev! Jeg synes det er super sejt og modigt af dig at skrive herind til GirlTalk <3 Det kræver mod at dele sine tanker, især når du ikke har delt det med nogen før og har været i tvivl om, hvorvidt du turde.
Ud fra det du har skrevet, lyder det til at du har en masse svære tanker og følelser om mad og krop, og de kan være rigtig svære at gå med selv. Jeg har før oplevet piger, der har skrevet herind, som også oplever at have dårlig samvittighed over at have spist noget ”usundt”, og det at være i tvivl om hvad andre synes, så du skal vide du bestemt ikke er alene – selvom det måske kan føles sådan <3
Jeg prøver at huske mig selv på, at der ikke er nogle bestemte madvarer som er usunde, men at det handler om mængder af det og hvorfor jeg spiser det. For som du også selv skriver, spiser mange ofte slik, kage og andet for at hygge sig sammen, og det kan nemlig være rigtig godt, hvis alle har lyst til det, men det er også vigtigt at huske sig selv på, at der ikke er noget man skal spise eller ikke spise.
Du er værdifuld ligegyldigt hvad du spiser og hvordan du ser ud <3
I forhold til det, du skriver om, at du kun går til bueskydning, tænker jeg også det er vigtigt, at du holder fast i at gå til det DU har lyst til at gå til, og til det DU synes er sjovt, og ikke det de andre gør <3 Det kunne være andre også synes bueskydning er ret sejt – det synes jeg hvert fald!
Jeg håber du kunne bruge mit svar og måske også har mod på at dele dine tanker og følelser med nogle du føler dig særlig trygge hos, da det kan være rigtig rart at få det sagt højt, og jeg er sikker på, at rigtig mange kan genkende, de tanker du også går rundt med <3
Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive ind til rådgiverne på chatrådgivningen og SMS, hvis du har brug for yderligere samtaler <3
Tusind tak for dit brev! Jeg sender et stort kram din vej <3
Kærlige hilsner
Simone