Elina, 14 år
26. oktober 2022
Jeg er begyndt at få stærke følelser for min drengeven
Hej
Jeg har en virkelig god drenge ven, vi skriver længe sammen vær aften, og går også i klasse sammen. Vi har faktisk kendt hinanden siden vi var fire, men det er først det sidste år at vi er begyndt at rigtigt tale sammen. Han havde en kæreste, sådan meget seriøs, i et par måneder. Men hen over sommerferien gik det galt og endte med at slå op. Vi skrev sammen vær dag hele sommerferien, og jeg hjalp ham igennem alt hvad der var sket. Det var nemt i alt den tid for der var han bar en ven, men tror jeg er begyndt at få sådan stærke følelser for ham. Jeg har drømt om ham de sidste 5 nætter, og jeg tænker alt for meget på ham. Jeg ved at jeg betyder meget for ham, men føler lidt at han har fået følelser for sin eks igen. Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det er ikke fordi jeg vil være kærester med ham, men kan tydeligt godt lide ham.

GirlTalks svar
Kære Elina
Først og fremmest mange tak for dit brev til GirlTalk. Det er virkelig sejt af dig at skrive herind og åbne omkring din situation. Det er et vigtigt og kan være rigtig rart at dele sine tanker med andre, men det kan også føles grænseoverskridende, så mega modigt af dig! Jeg håber, at du kan bruge svaret<3
Jeg kan forstå på dig, at du har den her ven, som du egentlig har været venner med i en del år, men som du først er begyndt at have rigtig kontakt med det sidste år, og at efter, at han er gået fra sin kæreste i sommerferien, er du begyndt at mærke mere end venskabelige følelser for ham - og du er så i tvivl om, om han har følelser for sin eks igen.
Jeg kan sagtens forstå, at du forvirret omkring, hvordan du skal håndtere denne situation. Det er aldrig nemt, når det handler om ens følelser for et andet menneske og især ikke, når man oplever, at de skifter fra venskabelige til mere romantiske. Først vil jeg lige sige, at det er så stærkt, at du lytter dig selv og mærker efter, hvordan du har det. Det har jeg hvert fald oplevet nogle gange kan være det sværeste, så virkelig sejt, at du kan det!
Jeg tænker, at det er vigtigt, at man tager sine følelser seriøst, men også at vide, at det er helt normalt, at man kan opleve at blive gladere for en person, som man har meget kontakt med. Det ved jeg, at mange piger fra chatten kan genkende. Du skriver, at du har en fornemmelse af, at han har følelser for sin eks igen, men jeg forstår det, som om at det ikke er noget, du direkte har spurgt ind til. Jeg har erfareret, at det nogle gange være rart at åbne op overfor den, som man måske har fået følelser for og høre, hvordan han føler. Ikke, fordi I skal være kærester, men for at få afklaret, hvor han står. Eller i hvert fald måske gøre op med dig selv, om du synes, det er rart at blive ved med at skrive så meget med ham, når du ikke ved, hvordan han har det.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke meget grænseoverskridende og overvældende at skulle være ærlig omkring, hvordan man føler, men det er måske værd at overveje, om det kan lette noget hos dig - også især, når I er så gode venner, som I er. Det ville være enormt modigt af dig, men jeg kan også sagtens forstå, hvis du ikke har mod på det. Nogle gange kommer følelser, og det kan virke meget rigtigt, men hvis man giver det tid, så forsvinder de igen. Uanset, hvad du gør, så er det mega sejt, at du tager dine følelser alvorligt og mærker efter, hvordan du har det!
Jeg håber, mine tanker omkring din situation måske kan hjælpe dig lidt. Det er ikke sikkert, at mine tanker føles rigtige for dig, og det er også helt okay! Nogle gange er det bare rart at dele med nogen, hvordan man har det, og det er også et mega vigtigt skridt på vejen. Hvis du har brug for mere rådgivning i forhold til din situation, er du mere end velkommen til at skrive til os på vores chatrådgivning eller sms<3
Kærlige hilsener
Sabine.