Katrine, 23 år
02. november 2022
Skal jeg flytte og skifte studie?
Hejsa
Jeg har et dilemma jeg gerne vil høre jeres tanker til.
Jeg står i den situation at min kæreste og jeg, som lige nu bor sammen, er gået fra hinanden. Vi har opsagt vores lejlighed fra 1. December eller når udlejer finder en ny lejer.
Jeg startede på studie på Aalborg universitet 1. September og er altså halvvejs i mit første semester.
Jeg er i tvivl om jeg skal blive i Aalborg (som jeg egentlig mest er havnet i pga min nu eks-kæreste) og fortsætte mit studie, indtil sommer for at have afsluttet et helt uddannelsesår og så søge om overflytning til Aarhus uni, eller om jeg skal flytte til Aarhus nu, og arbejde indtil næste sommer og så søge ind på ny.
Problematikken ligger i at jeg er 23 år, har droppet ud af en uddannelse tidligere og føler at hvis jeg gør det igen vil komme endnu længere bagud med uddannelse i forhold til min venner osv. hvor der i forvejen er nogen som er yngre end mig. Så hvis jeg dropper ud og først kan starte til sommer igen, så er jeg endnu ældre når jeg bliver færdig. I forhold til at hvis jeg skal finde noget midlertidigt at bo i, i Aalborg indtil næste sommer og så søge overflytning af studie, men være langt væk fra venner og familie som jeg kan mærke jeg gerne vil tættere på nu når der ikke er noget der holder mig i Aalborg.
Håber mit spørgsmål er til at forstå. Hvad ville du\/i have gjort?

GirlTalks svar
Hej Katrine
Sejt at du skriver herind til Pigetanker - synes virkelig du har mange gode tanker om din situation, og jeg kan virkelig godt forstå, at det er svært at vide, hvad der er det bedste at gøre for dig!
Jeg synes, der er flere ting i det du skriver - du skriver ind omkring, hvorvidt du skal blive i Aalborg, eller om du skal flytte til Aarhus, og så også om dit studie, og om du kommer til at føle, at du er for langt bagud i forhold til blandt andet din alder.
Først og fremmest synes jeg, at det er mega vigtigt, at man er glad for, hvor man bor, når man studerer, og ud fra hvad du skriver, lyder det som om, at dit hjerte måske ikke er så meget i Aalborg, men i Aarhus - omvendt synes jeg, at Aalborg virker som en dejlig studieby, så hvis du har mod på at give Aalborg en chance, tænker jeg sagtens, at du kan få en rigtig god studietid der. Der er også noget nemt i at fortsætte i Aalborg, når du nu er startet på dit studie der, men hvis du tænker, at du vil blive gladere ved at flytte til Aarhus, skal det jo ikke være det, at det er nemmest bare at fortsætte i Aalborg, der afgør det!
Måske det kunne hjælpe dig at lave en liste med fordele og ulemper for hver by, og så giver det måske lidt et bedre overblik over, hvad der giver bedst mening for dig?
I forhold til det med at komme endnu længere bagud, så tænker jeg, at det er meget vigtigt, at det ikke kommer til at afgøre, hvad du ender med at vælge - jeg har faktisk selv valgt en anden uddannelse, da jeg var 23 år gammel, og jeg har fundet min kæreste på mit nuværende studie, som jeg er virkelig glad for, så på den måde har det været det allerbedste at skifte for mit vedkommende! Jeg sagde mit gamle studie fra i november og ventede til sommer til at kunne starte igen - i den tid arbejdede jeg på ikke at føle mig bagud i forhold til mine venner, men det var faktisk slet ikke så svært, når det kom til stykket, og det var egentlig mest mine bekymringer inden, der var svære! Det nævner jeg bare lige for at fortælle, at jeg synes, det ville være ærgerligt, hvis det var det, det kom an på <3
Selvom det ikke var med ét svar på, hvad jeg ville gøre, så håber jeg alligevel, at det kan sætte nogle tanker i gang hos dig, som kan give dig afklaring - du fortjener i hvert fald at være glad og tilfreds både i byen, du bor i, og med hvad du studerer!
Du er altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning
Knus og held og lykke med det hele!
Emilie