Cecilie, 16 år
06. oktober 2022
Føler mig som en “falsk” person overfor mine nye venner.
Hej girltalk
Jeg er lige startet på gym og synes det er fedt. Mit problem er bare at de fleste emner man snakker om handler om enten sex, kys eller bare generelt vilde oplevelser (som f.eks. At sætte sig ind i en random 25-årigs bil?? ) Tror bare aldrig selv jeg har syntes sådan nogle ting som at drikke sig helt væk og gøre dumme ting var super fede. Jeg er selv jomfru, har dog kysset med et par stykker men føler mig VIRKELIG bagude når de emner diskuteres. Så bagude at jeg har løjet og sagt jeg har haft sex før hvilket får mig til at føle mig som en “falsk” person overfor mine nye venner.
Men anyways jeg føler mig ret klar til at have sex men ved bare virkelig ikke hvem jeg skulle gøre det med… ville ikke ligefrem sige drengene står i kø.
Og noget der også går mig rigtig meget på er tanken om at blive gravid. Jeg har en meget uregelmæssig menstruation og kan derfor ikke på samme måde som andre sige når “pyha jeg har fået mens så er jeg ikke gravid” hvis jeg havde sex ville jeg altså bare konstant gå rundt og være bange for at være gravid. Tør ikke komme på p-piller for jeg er jo ikke seksuelt aktiv på den måde, og har har hørt der er mange bivirkninger jeg ikke har lyst til at få. Ville derfor høre om man godt kan bruge kondom OG tage en fortrydelse pille efter (for at være på den sikre side) eller det er dårligt for kroppen at tage fortrydelsespiller???
Håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

GirlTalks svar
Kære Cecilie,
Tak fordi at du deler dine tanker med os her på GirlTalk <3
Først og fremmest er jeg glad for at høre, at du er startet på gymnasiet og trives med dette. Det kan være en rigtig spændende og sjov periode i ens liv. På samme tid kan der, som du beskriver, dog også være ting, som føles nyt og fremmed fra, hvad man er vant til fra tidligere. Jeg tror derfor også på, at det er enormt vigtigt, at man husker at være tro mod sig selv, og hvad der føles rigtigt for netop dig. Dette er hvad end det gælder sex, alkohol eller helt tredje.
Jeg kan godt forstå, at du har gjort dig tanker omkring dét at blive gravid, da dette selvfølgelig er en potentiel risiko ved at dyrke sex. Du har helt ret i, at der findes mulige bivirkninger ved p-piller, som er en hormonel præventionsform, og selvom det heldigvis er langt fra alle, der oplever, at de bliver påvirket negativt af at tage dem, er det altid rigtig godt at gøre sig nogle overvejelser i forhold til dette. At bruge kondom beskytter mod graviditet, men også sexsygdomme, hvorfor det for mange er en rigtig fin løsning. Især hvis det ikke er med en fast partner. Fortrydelsespiller derimod er dog en nødløsning, som ikke bør bruges som fast prævention. En fortrydelsespille kan føre til alvorlige bivirkninger, hvis man tager dem fast over en længere periode, hvorfor jeg bestemt ikke vil anbefale denne metode. Har du været i kontakt med din læge omkring valg af prævention? Ens læge kan give en masse konkrete råd og vejledning omkring, hvad der er netop det rigtige for dig og din krop <3
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig en smule! Du skal i hvert fald vide, at det er så sejt, at du har gjort dig så mange gode overvejelser i forhold til det hele. Jeg er sikker på, at du nok skal finde den rette løsning for dig. Ellers skal du vide, at du også altid er velkommen til at kontakte vores rådgivning, der holder åbent hver dag. Her sidder vi klar til at skrive med dig om lige præcis det, som du har brug for <3
Knus og kærlige tanker fra Michelle