Laura, 15 år
21. september 2022
Jeg ikke vil ødelægge mit gode forhold med mine usikkerheder og jalousi
Hej Girltalk <3
Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i snart 5 måneder, vi har det så sindsygt godt sammen og elsker hans selvskab og at vi både kan vær bedstevenner og kærester på en gang.
Men der er noget som gør mig usikker og rigtig ked af det, og det er at han har haft en kæreste før mig.
Han er nemlig min første kæreste og første kys og faktisk bare alt første gang, så bliver så usikker og ked af det når jeg tænker på han har været sammen med 7 andre piger før mig, men dog har han kun haft 1 kæreste før mig.
Men jeg føler bare tit at han måske savner hende eller havde det federe med hende end han har det med mig.
De slog op for ca. 2 år siden, og han siger også rigtig tit til mig at det bare var et børneforhold og at han ikke engang havde rigtig følelser for hende. Men ved bare ikke om jeg skal tro på ham, for de var alligvel kærester i 6 måneder. Og de havde ses lidt efter de slog op også.
Så mit problem fortiden er altså at jeg ikke vil ødelægge mit gode forhold med mine usikkerheder og jalousi.
Hvad synes i jeg skal gøre for og “komme over” at han har en ex?
Hilsen Laura

GirlTalks svar
Kære Laura,
Jeg er så glad for, at du deler dine tanker med os. Det er virkelig sejt, at du anerkender dine følelser, åbner op og søger råd hos os!
Det lyder så dejligt for dig, at du har fundet en, som du har det rigtig godt sammen med, og som du både kan være bedste venner og kærester med. Det giver rigtig god mening, at du gerne vil holde fast i ham!
Du skriver, at det gør dig usikker og ked af det, at din kæreste har været sammen med andre end dig. Jeg kan godt genkende, at det kan være rigtig svært at tænke på, at ens kæreste ikke kun har været sammen med en selv. Det lyder dog rart, at din kæreste flere gange har sagt, at det var et børneforhold, og at han ikke havde rigtige følelser for sin ekskæreste. For mig lyder det derfor som om, at I har haft en god snak omkring hans tidligere forhold, og at der er rum for sådanne snakke i jeres forhold. Det er dejligt og rart, at I kan have sådanne snakke sammen. Det betyder meget i et forhold, at man kan dele sine tanker og følelser og kan have en god kommunikation.
Derfor tænker jeg også på, at det kan være, du har lyst til at dele dine tanker og usikkerheder med ham? Ved at gøre det, får han indblik i, hvordan du har det, og hvordan du tænker om hans tidligere forhold. Jeg synes tit, det er en stor lettelse at få sagt sådan noget højt til min kæreste, så han ved, hvordan jeg har det. Måske du også vil få det sådan <3
Ellers kan det være, at du har en veninde, som kan nikke genkendende til dine tanker og følelser? Det kan tit hjælpe én med at “komme over det”, hvis man ved, at andre kan have det på samme måde. Jeg vil i hvert fald sige til dig, at du slet ikke er alene med at føle dig jaloux og have usikkerheder ift. din kæreste <3 Rigtig mange piger skriver indtil Girltalk, at de har det på en lignende måde! Derudover må du også huske på at alle har en fortid, men at det ikke nødvendigvis har en betydning for nutiden. Så prøv at husk dig selv på at han har valgt at være sammen med dig, og at du derfor også må stole på, at det er det han vil <3
Du er altid velkommen til at skrive ind i rådgivningen, hvis du har lyst til at tale mere om det.
De kærligste hilsner
Frederikke