Agnes, 16 år
02. maj 2023
Jeg er nervøs for at stoppe i folkeskolen og om jeg kan overleve mine eksamener
Hej,
Jeg er en pige på 16 år, der går i 9. Klasse. Der er ikke meget tilbage af folkeskolen, og snart står den på afgangsprøver, sidste skoledag og dimission, og det kan jeg mærker presser mig lidt.
Næste år skal jeg på efterskole, og det glæder jeg mig helt vildt meget til! Samtidig er det lidt angstprovokerende at skulle væk fra den skole, man kender, hvor ens klassekammerater gennem 10 år er, og hvor mine velkendte klasselærere er. Jeg har et meget tæt forhold til især en af mine lærere, og jeg kan mærke, at jeg virkelig har det svært ved at skulle sige farvel til hende. Hun betyder meget i min skoledag, fordi hun har hjulpet mig igennem utroligt mange ting, både fagligt, men i den grad også de lidt mere private og sårbare emner. Jeg er bekymret for at skulle starte på efterskole, fordi hun ikke er der, og jeg er bange for, at når jeg siger farvel til hende, så er det bare slut. Det vil jeg virkelig have det svært med, fordi hun har fyldt så meget i min skolegang. Kan jeg mon klare det uden hende? Sådan tænker jeg ofte.
Afgangsprøverne spiller også en stor rolle i mine tanker for tiden, og forleden dag havde jeg mareridt om den mundtlige dansk eksamen. Normalt vis klarer jeg mig ret godt i skolen, og får primært 10- og 12-taller, og sommetider nogle 7-taller, til jul lå mit gennemsnit på 10,6, og det er netop der problemet er: Jeg har en forventning om til mig selv, at jeg skal gå til eksamen og klare mig helt perfekt, ellers er det ikke godt nok. Jeg ved også, at andre har en forventning om, at jeg går op og får 10- eller 12-taller til mine eksamener, og det ved jeg altså ikke om jeg kan. Og hvad nu hvis jeg ikke kan? Hvad tænker folk så? Jeg ved, at mine karakterer ikke skal bruges til noget som helst, og at jeg nok skal klare mig alligevel. Men frygten for at fejle fylder stadig, og jeg er så nervøs for alle mine prøver. Jeg er bange for, at det ikke er “godt nok”. Og jeg kan være tæt på at begynde at græde allerede nu ved tanken om prøverne.
Nogle gode råd? Både til at acceptere at skulle sige farvel, og til at overleve mine eksamener?
Venlig hilsen,
Agnes.

GirlTalks svar
Kære Agnes,
Hvor er det sejt, at du skriver herind og deler dine tanker med os, jeg er helt sikker på, at andre piger også kan relatere til det du skriver og kan vide, at de ikke er alene, så det er så flot, at du skriver herind!
Først får jeg lyst til at hjælpe dig med at tage en stor og dyb vejrtrækning, for det virker som om, at du har brug for det. Det lyder som om, at der sker rigtig meget i dig lige nu. Hvilket jeg godt kan forstå, med alt det der foregår lige nu. Du har gået i folkeskole så længe, så derfor er det fuldt forståeligt, at du tænker meget over, hvad der mon skal ske efter og hvad den nye hverdag byder på. Sådan tror jeg at mange har det, når der sker nogle store livsforandringer, som det jo er at stoppe i folkeskolen <3
Det lyder som en super skøn lærer du har, det må være så dejligt! Sådan en lærer, som du beskriver, er helt sikkert en, som synes det er rart at følge sine elever i fremtiden. Hvis du har mod på det, så kan du prøve at spørge din lærer om det er okay, at du måske kontakter hende i fremtiden, da du har været rigtig glad for hende igennem din folkeskoletid. Det er jeg sikker på, at hun bliver mega glad for at høre. Det er i hvert fald dejligt for dig at have sådan en lærer <3 Jeg er selv venner med mine gamle ynglings lærere på Facebook, og det synes jeg kun er hyggeligt.
Du skriver, at mange af dine tanker går på afgangsprøverne. Det er fuldt forståeligt, at afgangsprøverne fylder for dig, de fylder meget for utroligt mange unge mennesker, fordi man selvfølgelig gerne vil gøre sit bedste. At du får 10 og 12 taller tit, kan jeg godt forstå presser dig, og tanken om, hvad andre vil synes, hvis du ikke får 10 og 12 taller, kan jeg også sagtens forstå.
Jeg tror, at det er rigtig vigtigt at fokusere på at gøre dit bedste og så ligge det arbejde i at læse op til eksamerne, som du kan overskue, for du skal også huske at passe på dig selv. Det er okay at have forventninger til sig selv, men det er også vigtigt at passe på ikke at sætte de forventninger for højt, hvis nu man ender med at presse sig selv. Derfor kunne det måske være en ide for dig at sætte forventningerne lidt ned og fokusere mindre på karakterne. Måske dit mål kunne være, at du gør en indsats i at læse op til eksamerne og gør dit bedste der. På den måde kommer du lidt væk fra forventningen om en bestemt karakter.
Jeg kan også selv blive ramt af presset over at skulle have en bestemt karakter eller have nogle forventninger til mig selv, men jeg prøver at huske på, at karakterer bare er et tal. Ligesom ens alder eller vægt også bare er et tal. Og det er da det som er mindst interessante ved os som mennesker. Så jeg øver mig i, at huske på at de tal ikke skal definere hvor meget jeg er værd som menneske. Det er svært, men det er muligt <3 Måske du også kan øve dig i at tænke sådan? Måske det med presset over eksamerne også kunne være noget, som du kunne snakke med din lærer om, så kan hun måske også hjælpe dig lidt på vej? <3
Jeg krydser fingre for dig og ønsker dig alt det bedste. Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os i vores rådgivning <3
Knus Julie