Ida, 11 år
28. april 2023
Jeg har det meget svært i skolen
Hej girltalk
Jeg er en pige på 11 som kan have det meget svært i skolen. Min bedste veninde hedder Anna og vi er for det meste sammen og ALLE de andre(piger) er dammen då det er kun os to i dag skulle vi lave nye pladser i klassen og det endte med at ALLE pigerne sad sammen undtagen mig og Anna nogle gange kan jeg godt føle mig lidt udenfor fordi de behandler os som små børn og kigger på os som om vi bare er en bunke skrald der er for grimt til dem. Så det kan godt være lidt svært også fordi at vores lærer har sagt at vi helst ikke på lave lektier sammen
Kh Ida

GirlTalks svar
Kære Ida,
Wow hvor er du modig for at skrive ind til os. Det er virkelig ikke sjovt at føle sig udenfor i klassen. Det er der desværre rigtig mange af pigerne, der skriver ind til os, der føler, så du må virkelig ikke tro, du er alene om at have det sådan! <3
Det lyder virkelig svært, at de andre piger ikke lukker jer ind i fællesskabet, men hvor er det dejligt, at dig og Anna har hinanden! Da jeg gik i folkeskole var pigerne også meget opdelt og sådan kan det desværre stadig godt være i dag. Du skriver at du nogle gange kan føle at de ser på jer som om I var små børn eller skrald, det lyder virkelig ikke rart, men er det mon noget de har sagt eller noget du føler? Måske kunne det være bedre for dig og Anna at tale med de andre piger omkring, at I gerne vil være mere med i deres gruppe?
Ofte går vi og tænker en masse ting selv, men som faktisk ikke er sådan andre oplever det, så ved at tale med de andre piger, kan det være at I finder ud af, at det måske ikke er med vilje at de holder jer udenfor. Måske tror de bare at dig og Anna helst vil være alene? Uanset hvad, så er det altid godt at snakke sammen med dem, som man oplever konflikterne med. Så undgår man misforståelser <3
Jeg får også sådan lyst til at høre, om I har prøvet at snakke med jeres lærer om, hvordan I har det i skolen? Det kunne være, at læreren også kunne hjælpe jer med at snakke med de andre piger, så I måske kunne være lidt mere sammen med dem også? Eller måske I kunne få lov at lave lektier sammen alligevel?<3
Jeg håber at mit svar kan bruges! Husk også at du altid er velkommen til at skrive til vores rådgivning, som har åbent hver aften <3
Kæmpe kram til dig!
Kærlig hilsen Camilla