Isa, 12 år
27. april 2023
Jeg føler at alle andre er meget pænere end mig
Hej. Jeg har det dårligt med min krop, jeg føler mig tyk og jeg føler at alle andre er meget pænere end mig. Alle mine venner er så flotte men jeg føler mig tyk. Jeg føler at alle går rundt og siger ting om min krop men det gør de slet ikke. Er det en normal ting at føle at andre er så meget pænere end en selv?

GirlTalks svar
Kære Isa,
Tusind tak for dit brev. Vi er glade for at du deler dine tanker med os her i Girltalk. Det kan være svært at gå alene med, så det er modigt at åbner op her i brevkassen <3
Jeg er ked af at læse, at du har det dårligt med din krop og føler at alle andre er pænere end dig. Det er aldrig rart at føle sig utilpas, og være bange for at andre går rundt og siger ting om ens krop!
Selvom du har det dårligt med din krop for tiden er det vigtigt at huske på, at du stadigvæk er værdifuld! Det er ikke din krop eller dit udseende, der skal afgøre din værdi eller hvordan andre skal behandle dig. Det kan være svært at huske sig selv på, når man har det dårligt, men det er alligevel vigtigt at prøve <3
Jeg ved at du ikke er den eneste om at have dårlige tanker om sin krop. Her i Girltalk skriver vi tit med piger, som desværre sammenligner sig meget med andre, og derfor bliver usikre på dem selv. Det kan være meget svært ikke at sammenligne sig med andre, og jeg tror især at det er svært når man er ung og måske prøver at finde sig selv.
Jeg har selv oplevet hvor nedtrykkende det kan være at sammenligne sig med andre, og føle at de er pænere end en selv. Det kan være så svært at komme væk fra sådan nogle tanker, synes jeg.
Når du får en tanke om at alle andre er pænere end dig, kan du måske prøve at vende det om til noget positivt og fokusere på nogle indre værdier? Det kan være at du opdager hvor søde eller sjove dine venner er, når I er sammen. Det kan også være, at du pludselige lægger mærke til nogle søde og kærlige handlinger som du selv gør. For jeg er jeg sikker på, at du har meget mere at byde på end dit udseende.
Hvis du har lyst, så vil jeg anbefale dig at lytte til Girltalks podcast. Der er netop et afsnit som hedder "#støtdinmedsøster - Kropsusikkerhed", hvor nogle youtubere taler om emnet og hvordan man kan blive bedre til at hvile i sin egen krop.
Du kan finde afsnittet her.
Jeg håber at dette brev kunne hjælpe dig bare en lille smule, eller i hvert fald fortælle dig at du ikke er alene og at du er god som du er <3
Du er også altid velkommen til at skrive til vores rådgivning, her sidder vi klar hver aften og lytter <3
Knus og kram
Sara