Laura, 19 år
06. april 2023
Lige nu føler jeg, at jeg aldrig vil stoppe med at elske ham
Hejsa
Min ekskæreste og jeg slog op for omkring en uge siden. Det var ham der slog op, og begrundelsen var bare at han ikke elskede mig, og vores forhold på "samme måde" mere. Han sagde dog efterfølgende, at han stadig synes jeg er fantastisk, og han håbede virkelig at det skulle være foraltid, men han fulgte hans hjerte. Det har været det hårdeste jeg nogensinde har været igennem, den tungeste form for hjertesorg, har grædt uafbrudt i næsten en uge. Vi besluttede dog, at skrive sammen i starten fordi det ville være alt for hårdt og mærkeligt at bare skære hinanden ud af livet på den måde. Sagen er den, at jeg var til en gym fest for et par dage siden, hvor han også deltog. Jeg var så dum, at jeg snakkede meget med ham, og endte bare med at blive så mega ked af det pga. gamle minder, fordi jeg elsker ham stadig. Derfor besluttede jeg, at vi ikke skal skrive sammen længere for en stund indtil, jeg får det bedre. Derudover på de moderne sociale medier, tager jeg mig ofte i at se hans lokation, som er så dumt, fordi bliver kun urolig og ked af det, når jeg ser at han ikke er derhjemme, men aner ikke hvordan jeg kan stoppe med det udover alt slette det, som jeg ikke helt har lyst til, men at se konstant hvor han befinder sig er jo også totur imod mig selv.
Spørgsmålet er bare om vi nogensinde ville kunne være venner. Lige nu føler jeg, at jeg aldrig vil stoppe med at elske ham, men på den anden side, som alle også siger til mig "tiden læger alle sår". Vi er begge enige om at vi vildt gerne ville have været venner efterfølgende, men alligevel føler jeg som sagt jeg aldrig vil stoppe med at elske ham, da han vitterligt er alt jeg nogensinde har drømt om, og er overbevist om at jeg aldrig finder bedre. Derfor er det så hårdt, ønsker nogengange at han bare havde været en idiot overfor mig, men det var han bare ikke og det er dét der gør det så mega hårdt. Jeg vil bare så gerne være venner, da han er det bedste menneske jeg nogensinde har mødt, vi har så mange fællesinteresser, og vi klinger bare så godt med hinanden. Ting vi snakkede om at gøre er ting som at tage i genbrug sammen, og roadtrips, så ikke noget med at besøge hinandens hjem. Er bare i tvivl, da forelskelsen stadig er der og om den nogensinde vil gå væk, fordi ellers kan vi ikke være venner. Håber virkelig, at i kan guide mig, for føler ingen forstår mig. De fleste siger at det nok ikke vil gå....
Hilsen Laura - forvirrede og hjerteknuste pige

GirlTalks svar
Kære Laura
Tusind tak for at skrive herind og dele dine tanker og følelser, det er så sejt gjort! Jeg er sikker på, at andre også kan blive inspireret af dine tanker <3
Først og fremmest sender jeg dig et stort kram gennem skærmen! Hjertesorg er simpelthen noget af det sværeste at skulle igennem og det gør så ondt. Du skal vide, at det er helt okay at græde over, at I ikke er sammen mere. Der er ingen tidsramme på, hvor længe det gør ondt og hvor længe man må græde over det. Vi skriver med rigtig mange, som også har de samme tanker og følelser som dig, så du er ikke alene.
Jeg tror, at det er helt normalt, at man skriver sammen efter man har slået op, fordi det er svært, som du siger, bare at stoppe med at have kontakt fra den ene dag til den anden. Det er helt okay at gøre det på den måde og nok især, når I har været kærester og måske vant til at skrive sammen eller have kontakt hver dag. At du snakkede med ham til jeres gymnasiefest, synes jeg slet ikke er dumt, det giver rigtig god mening, at du havde lyst til at snakke med ham. Husk, at alle håndterer et break up på helt forskellige måder og det er helt okay. Der er ingen rigtig eller forkert måde at håndtere det på.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil være venner med ham igen og det er også helt okay, du gerne vil det, det er slet ikke forkert. Bare husk at passe på dig selv, for det kan ende med, at du bliver ked af det igen, hvis du måske får falske forhåbninger. Måske du kunne lave en liste, hvor du finder på alle de grunde, der taler for I skal være venner igen og alle de grunde, der taler imod. Det er din beslutning og ikke noget, som andre skal bestemme, hvad du skal gøre. Gør det, som du har det bedst med og så tag den derfra.
Når jeg læser dit brev, kan jeg fornemme at du allerede nu føler, at du aldrig kommer til at opleve kærlighed som den I havde, igen. Jeg har lært, at vi gennem vores liv møder mennesker, der skal lære os forskellige ting, både på godt og ondt. Så selvom kærlighed nok aldrig opleves på samme måde igen, så er det værd at huske på, at der stadig kan være en god kærlighed, der venter på dig i fremtiden. Du skriver at han har været en god kæreste overfor dig, og den erfaring synes jeg at du skal beholde! Så ved du fremover, hvad du vil have og ikke have i et kommende forhold, hvilket er rigtigt godt! Så tag endelig alt det gode med fra forholdet som du kan <3
Her til sidst vil jeg gerne give lidt råd til at håndtere en svær kærestesorg, som du går gennem lige nu. Min erfaring er, at man skal give sig selv rigtig meget omsorg i den svære periode! Gør ting som gør dig glad og giver dig energi. Det kan f.eks. være at du elsker at lytte til god musik, gå lange ture i forårssolen eller noget helt tredje. Giv også dig selv lov til at være ked af det og være i sorgen, for det har man også brug for. Og til sidst brug dem omkring dig, både til at deale med sorgen men også til at tale om andre ting. På den måde føler man sig ikke helt alene i verden i den periode <3
Jeg lover dig, at det bliver bedre en dag, selvom det føles som om, at alt er sort og trist i lang tid, så lover jeg, at det bliver bedre. Hold ud ! og igen synes jeg du er mega sej, fordi du deler dine tanker med os.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar, og husk at du altid også er velkommen til at skrive ind til vores chat eller sms-rådgivning <3 Jeg ønsker dig alt det bedste og sender masser af kærlighed og omsorg din vej.
Knus Julie